Taffel fordobler sin omsætning

Efter en årrække med skiftende ejerskab og fokus er Danmarks ældste chipsfabrikant, Taffel, på vej tilbage som favoritten til danskernes fredagshygge.

En ny struktur, implementeret i 2012, med et langt større lokalt fokus på det danske marked, ser ud til at have båret frugt for Taffel, Danmarks ældste chipsfabrikant.

”Det er en kombination af det øgede fokus på det danske marked, med etableringen af et lokalt dansk setup og et bredere produktsortiment, der har skabt de gode resultater. Etableringen af det danske team gjorde det muligt at fokusere bredere, så vi udover et fokus på vores eksisterende varegrupper, der primært bestod af chips og snacks, også har lanceret nye produkter og produktgrupper, som fx vores sortiment af nødder og vores populære Linsechips, som vi lancerede i 2017,” fortæller Dennis Lyngsø, CEO hos Taffel.

Slår markedet

I perioden fra 2013-2017 har Taffel oplevet en vækst i omsætningen 125% - eller mere end en fordobling på fem år.

At væksten ikke bare er et spørgsmål om gunstige konjunkturer, fremgår af at Taffel er vokset mere end markedet som helhed.

”Det er lykkedes for os, at øge vores tilstedeværelse ude i butikkerne. Både hvad angår antallet af butikker, men vi har også en større andel af vores sortiment fremme i de enkelte butikker, hvilket har muliggjort at vores markedsandel er fordoblet over de sidste fem år.” siger Dennis Lyngsø fra Taffel.

Øget kendskab

Selvom de fleste danskere kender Taffels Original, der som en af de mest populære chipsvarianter i Danmark, har været produceret siden Taffel producerede sine første chips i 1959, har det tidligere knebet med kendskabet til Taffels øvrige produkter.

”Den øgede tilstedeværelse i butikkerne sammen med en mere fokuseret branding og markedsføringsindsats, har givet os et langt større kendskab hos forbrugerne. Taffel Original har altid haft et højt kendskab, men vi er nu også ved at blive kendt for mange af vores andre gode produkter,” siger Dennis Lyngsø.

Danmarks mest elskede chips brand

Markedet for snacks og chips er blandt andet kendetegnet ved at være et marked med hård konkurrence - særligt inden for mærkevaresnacks. Men selvom der er en række stærke konkurrenter på det danske marked, ændrer det ikke ved ambitionerne hos Taffel.

"Vores overordnede ambition er at blive Danmarks mest elskede chipsbrand. Det gør vi ved at fortsætte med lanceringen af nye og innovative kvalitetsprodukter og gennem et målrettet arbejde med Taffel-brandet," siger Dennis Lyngsø.

• Økonomi, finans

• chips
  • snacks

Historien om Taffel begynder med snaps. I 1959 kom de første Taffel kartoffelchips til verden hos de danske spritfabrikker. Man havde i mange år produceret snaps af kartofler, og denne omfattende kartoffelekspertise kunne bruges til at gå ind i et marked, der var på vej frem: Chips. I samarbejde med særligt udvalgte avlere, der dyrkede de mest velegnede kartoffelsorter, begyndte produktionen af Taffel chips.

Dennis Lyngsø

CEO - Danmark +45 20635294