Distortion fordoblede datatrafikken på Vesterbro

Tusindvis af glade mennesker samlede sig i sidste uge til gadefest på Vesterbro, da københavnerfestivalen Distortion løb af stablen. Traditionen tro betød det stor aktivitet i de mobile netværk, og alene datatrafikken i Telias netværk blev fordoblet, mens gadefesten stod på.

Tallene fra Telias netværk viser tydeligt, hvordan flere og flere loggede på netværket fra klokken 15, hvor musikken og festen så småt begyndte på Vesterbro.

”Når man sammenligner datatrafikken med torsdagen forinden, er det tydeligt at se, hvordan forbruget i torsdags virkelig tog fart i takt med festen. Det hele peakede klokken 22, hvor datatrafikken var dobbelt så høj som på en normal torsdag”, siger netværksdirektør i Telia Henrik Kofod.

Hos Telia havde man forinden forberedt sig på det øgede pres på netværket under Distortion ved at ændre indstillingerne, så netværket var bedre gearet til at klare de mange besøgende. Dog udgør bygninger og snævre gader en udfordring for teleselskaberne:

”Distortion skiller sig ud ved, at festerne foregår i Københavns gader, og her kan man ikke blot sætte ekstra master ind, fordi de ikke kan ’skyde’ om hjørner med signalet,” slutter Henrik Kofod.

Foto: Adrian Joachim

• master