Kvinder udnytter mobilen bedre til fitness

I de første måneder af året er der typisk ekstra travlt i landets fitnesscentre. December måneds vellevned skal svedes væk med hård træning – og rigtig mange af os bruger vores smartphones til at stimulere indsatsen og måle resultaterne undervejs. Det viser en ny undersøgelse fra Telia og YouGov.

Kigger man rundt på løbebånd og romaskiner i et hvilket som helst træningscenter i landet, så vil en stor del af de svedende ansigter have et par hovedtelefoner i ørerne. Det samme gælder løberne og motionscyklisterne under åben himmel. Faktisk viser en ny analyse fra YouGov og Telia, at 64 % af alle motionister bruger deres smartphone, når de træner. Blandt de 18-34-årige er andelen helt oppe på 83 %.

Mest af alt bruger vi danskere mobilen til at lytte til musik, mens vi kæmper med at blive stærkere, hurtigere eller måske et par kilo lettere. Det gør 7 ud af 10 af alle motionister, der har mobilen med til træningen.

Derudover udnytter vi især mobilens apps til at måle fx distancer, tid og forbrænding, når vi konditionstræner. Det gælder for 63 % af dem, der bruger smartphones til fitness – og faktisk 10 % flere kvinder end mænd.

Der er også en overvægt af kvinder blandt dem, udnytter de mobilens muligheder for at holde styr på træningsresultaterne, tage billeder undervejs samt ikke mindst at bruge video-apps til at sikre, at de udfører øvelserne korrekt.

”Selvom den gængse opfattelse måske er, at det er mændene, der er mest gadget-begejstrede og nysgerrige på ny teknik, så viser resultaterne, at det langt fra er så enkelt. Kvinderne formår faktisk i endnu højere grad end mændene at udnytte de teknologiske muligheder i forhold til træning. Måske er det mændenes traditionelle, afvisende holdning til manualer og stigende trang til bare at komme i gang uden nødvendigvis at have styr på alle facetter, som kommer til udtryk også i fitnesscentret,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

• løb
  • træning
  • mobil
  • telia