Danskerne går data-amok: 1.277 nye antenner skal understøtte stigende dataforbrug

I løbet af 2015 steg dataforbruget i Telias mobile netværk med 60 procent – ligesom året før. Telia opsatte sidste år 844 nye antenner, og opgraderingen af netværket bliver endnu mere markant i 2016 med hele 1.277 nye antenner og endnu hurtigere hastigheder.

Mobil streaming af musik, film og serier er blevet en fast del af danskernes hverdag, og 4G-netværket leverer de eftertragtede, høje hastigheder, når man fx vil lytte til sit power mix på løbeturen, streame et afsnit af ynglingsserien på farten eller blot surfe fra sofaen. Derfor er det også på 4G-netværket, at forbruget stiger mest:

”4G leverer de hurtigste hastigheder på netværket, og vi kan se, at de høje hastigheder er med til at drive forbruget. Vi planlægger naturligvis udbygningen af vores netværk ud fra brugernes behov, og derfor er langt størstedelen – faktisk hele 67 pct. – af de mobilantenner, vi sætter op i 2016, dedikeret til 4G,” siger Heine Wieben Rasmussen, ansvarlig for netværksplanlægning i Telia.

Telia planlægger at udvide netværket med hele 856 nye 4G-antenner i år. Mange af dem opererer på langtrækkende frekvenser og er derfor ideelle til at udvide dækningen i områder, som er mindre befolket. De lave frekvenser egner sig også godt til at forbedre dækningsoplevelsen i kældre og andre steder, hvor signalet dæmpes af byggematerialer. Det er dog ikke kun et spørgsmål om at udvide dækningen, men også om at gøre tingene smartere:

”Sideløbende med aktiveringen af de mange nye antenner i år, vil vi opprioritere 4G ved at tildele mere ’plads’ i netværket. Flere og flere danskere får smartphones, der kan udnytte 4G, og derfor er det afgørende, at vi kan håndtere større mængder trafik på de mest travle dele af netværket,” siger Heine Wieben Rasmussen.

Sidste år fordoblede Telia hastighederne på 4G-netværket ved at introducere den såkaldte Carrier Aggregation-teknologi, som løbende udbredes i nettet.

Læs også: Telia vil give kunderne bedre oplevelser

Og der er flere projekter på vej, som vil give kunderne bedre oplevelser på nettet:

”I år introducerer vi videreudviklingen af Carrier Aggregation, som kan levere teoretiske hastigheder op til 450 Mbit/s. Derudover er vi lige nu i færd med at implementere en ny platform, der blandt andet vil gøre det muligt for os at lancere Voice over LTE og wifi-calling, så man kan udnytte både 4G og wifi-netværk til at foretage opkald,” slutter Heine Wieben Rasmussen.

Læs også: Den næste mobilrevolution er på vej: Snart kan du tale og lave videoopkald direkte på 4G

De 1.277 nye antenner er summen af helt nye master i nettet samt positioner, hvor Telia tilføjer ”teknologier” til eksisterende master – fx tilføjelse af 4G på en 3G-mast, hvilket giver bredere dækning, højere kapacitet og bedre dataservices.

• 4g
  • data