Travl uge på det mobile netværk under Roskilde Festival

Årets Roskilde Festival gik ikke stille for sig – heller ikke på det mobile netværk. Således blev der sendt hele 2.125.153 sms’er i netværket under festivalen fra den 27. juni til den 5. juli. I samme periode talte festivalens gæster i telefon i 3.693.362 minutter, mens de surfede for 34.069.446 MB og uploadede 3.861.273 MB i Telias netværk.

Som optakt til årets Roskildefestival havde Telia forberedt det mobile netværk til det store rykind på Dyreskuepladsen. Det betød blandt andet, at Telia i år havde opstillet hele fire ekstra mobile master foruden de otte faste mobilantenner, som dækker pladsen til hverdag. Samtidig blev netværket sat i ”festival-mode”, så det bedre kan håndtere den store mængde trafik:

”Når man ser på tallene er det jo tydeligt, at gæsterne på Roskilde Festival bruger telefonerne meget. Det er oplagt, at man gerne vil dele alle de gode oplevelser, holde sig opdateret med nyheder og ikke mindst være i stand til at finde hinanden på festivalen. Derfor er det vigtigt, at vi som operatør gør netværket klar til at håndtere forbruget,” siger Henrik Kofod, teknisk direktør i Telia.

Pharrell lagde pres på netværket

Under koncerten med den amerikanske stjerne Pharrell Williams, fik netværket sin sag for.

”Vi følger netværket live under de største events som fx Roskilde Festival, og koncerten med Pharrell onsdag aften trak virkelig meget trafik, når gæsterne ville uploade billeder og videoer. Derfor var det også data-upload, som blev mest presset. Vi har opgraderet 4G-dækningen på pladsen, hvilket kunne aflaste 3G-netværket, og det gav mulighed for at dele oplevelsen, selvom trafikken peakede,” siger Henrik Kofod.

Telia registrerede 1.047 forskellige telefoner i netværket.

Flere end 60 pct. stammer fra apple, og ca. 75 pct. er 4G-telefoner.

Top 10 over brugte mobiler i Telias netværk på Roskilde

1 Apple iPhone 5s