Rise Up with Self Love er den kampagne, der samler handlinger af selvkærlighed under hashtagget #SelfLoveUprising

The Body Shop forstærker sin Self Love-bevægelse med to danske Leading Lights!

The Body Shops globale undersøgelse Self Love Index viser, at en ud af to kvinder rundt om i verden føler mere selvtvivl end selvkærlighed, og at 60 procent ønsker, at de føler mere selvrespekt. Nu forstærker The Body Shop sin Self Love-bevægelse. To danske Leading Lights har tilsluttet sig til kampagnen; jurist, aktivist og meningsbygger Mary C. Namagambe og Self Love eksperten og influencer Laura Keil, der sammen står frem og løfter #selfloveuprising for at inspirere til selvkærlighed og selvrespekt.

- Vi som foretagende behøver at bidrage til mere selvkærlighed og være involveret og bekæmpe det i samfundet, der nedtrykker os. Patriarkalske strukturer kontrollerer og drager fordel af selvtvivl og usikkerhed hos kvinder og mænd. Self Love Uprising er en del af vores langsigtede plan om at skabe forandring i vores branche, men også i verden. En rejse, vi begynder med os selv og i vores store community, siger Matilda Wiechel, Activism og Communications Manager hos The Body Shop.

Self Love Index er den første rapport af sin slags og et skridt i virksomhedens langsigtede forpligtelse til at bruge sin stemme til at fremme selvværd. Self-Love Index og en brudt verden, hvor virksomheder profiterer på menneskers selvværd, førte til den globale kampagne #SelfLoveUprising, som i første omgang vil inspirere til en million handlinger af selvkærlighed under det første kampagneår.

Self Love Uprising løftes af en række stærke ledestjerner - Leading Lights - hvor blandt andet skuespillerinden Jameela Jamil og Sara Kuburic, eksistentiel terapeut og livscoach var med og lancerede kampagnen globalt. I alle verdens The Body Shop butiksfacader fronters kampagnen af meningsbyggere og influencers som Char Ellesse, grundlæggeren af Girlswillbeboys-platformen, der udfordrer traditionelle kønsnormer.

Nu tilsluttes flere lokale profiler for at lede kærlighedskampagnen. I Danmark, der endte på en delt første plads, når det kommer til hvor meget selvkærlighed vi føler, begynder The Body Shop nu et samarbejde med to unikke profiler, hvis historie og erfaringer kan inspirere alle til at tage det første skridt i sin egen rejse mod at føle mere selvkærlighed.

Kampagnens to lokale Leading Lights for Danmark er:

Mary C. Namagambe - jurist, aktivist og meningsbygger
- At lære at elske sig selv er den sværeste rejse, en person kan begive sig ud på. Der er ingen ren sti at følge, intet færdigt kørekort, og ingen kan gå den vej for dig.

Mit selvhad startede, da jeg var lille pige. Som de fleste andre piger brugte jeg meget tid på lege med min yndlingsdukke. Jeg ville børste hendes hår og klæde hende i skandaløst, moderigtigt tøj. For mig repræsenterede den dukke, hvad skønhed og værdi handlede om. Hun var høj og tynd. Hun havde langt, glat hår, perfekte tænder, perfekte bryster. Alt, hvad jeg ikke havde.

Jeg har fem niecer, en dag kom jeg hjem fra en frisør med helt nye hair extensions, mine niecer kiggede på mit hår, rørte ved det i lang tid, de var forelsket i min hair extensions, de spurgte mig, hvornår de kunne få det samme, fordi mit hår var så smukt, jeg fortalte dem, at deres hår var smukt, de så på mig og sagde nej, vi vil have det hår, du har. Og det fik mig til at tænke, hvordan kan jeg fortælle mine niecer at de skal elske sig selv, som de er, men jeg kan ikke gøre det samme. Jeg gik på toilettet og tog mine hair extensions ud. Og sådan begyndte min rejse.

Du kan være inspirerende bare ved at være dig selv. Ved at omfavne mit naturlige selv. Ved at omfavne min høje latter. Ved at omfavne min smukke sorte hud. Ved at omfavne ’my crown’, mit hår. Når vi tør være os selv, uanset hvor skræmmende eller mærkeligt det kan vise sig at være, inspirerer vi andre til at rejse sig.

Laura Keil - Self-Love ekspert og influencer

- Ord betyder meget mere end vi tror. Derfor er det vigtigt, at blive opmærksom på hvordan vi snakker til os selv. Ville du sige de samme ting til din bedsteveninde som du siger til dig selv og din krop?

Taknemlighed er også en vigtig faktor og hvis vi træner vores taknemlighed, kan vi rykke os meget hurtigt! Hvad er du taknemlig for i dag? Hvilke egenskaber er du taknemlig for ved dig selv? Hvad er du taknemlig for ved din krop? Start med at skrive 3 ting ned hver dag. Bliv bevidst om din ‘’tankstation’’. Hvad giver dig ro og ny energi? Jeg bruger havet, musik og sport meget til, at tanke mig selv op.

Vores største problem er ofte, at vi tror vi ingen problemer skal ha’. Men jeg tror det handler mere om hvordan man tackler dem, og hvordan man er der for sig selv. Derfor synes jeg det er vigtigt, at vi deler ud af vores historier og ikke mindst erfaringer. Der er mange måder at praktisere self-love på, men ikke alting virker for alle. Jo flere historier, erfaringer, strategier og værktøjer man bliver eksponeret for, jo nemmere er det at finde det som kan hjælpe og inspirere en. Vi er ikke alene, og det er vigtigt at huske på!

En million handlinger af Self-Love

Resultaterne i Self Love Index vil blive brugt af The Body Shop, som grundlag for at hjælpe sit community med assistance fra globale og lokale meningsdannere - Leading Lights - der skal inspirere til en million handlinger af selvkærlighed, der sammen bidrager til en positiv ændring i verdenen. I kampagnen understreger The Body Shop, at selvkærlighed er en erfaring skabt gennem handlinger, og netop disse handlinger er kernen til al forandring - individuelt og globalt. The Body Shop sigter derfor mod at inspirere en million handlinger af selvkærlighed, på under et år, for at skabe positive forandringer rundt om i verden under hashtagget #SelfLoveUprising.

Global Self-Love Index

The Body Shop gennemførte undersøgelsen i november - december 2020 sammen med Ipsos, et internationalt analyseinstitut, og den dækker over 22.000 mennesker i 21 lande. Resultaterne vises i Self Love Index og indeholder akademiske mål for selvværd, trivsel og lykke samt information om, hvordan alder, køn, land og levestandard påvirker vores selvbillede. I undersøgelsen rangeres Danmark på en delt førsteplads sammen med Australien, mens Frankrig, Saudi-Arabien og Sydkorea ligger lavest, med et index på 51,2 mod det globale gennemsnit på 53.

• Der er en sammenhæng mellem brug af sociale medier og manglende selvkærlighed. Jo større brug af sociale medier, desto lavere selvkærlighed. De, der bruger sociale medier i mere end to timer om dagen, har et Self Love indeks på 58 sammenlignet med en score på 68 blandt dem, der slet ikke bruger sociale medier.
  • Folk fra minoritetsgrupper i Danmark har et Self Love indeks på 57 sammenlignet med 63 blandt dem, der ikke tilhører en minoritetsgruppe. 37 % af LGBTQ+ personer og 34 % af dem med et handicap, der deltog i undersøgelsen, har de laveste 25 % af selvkærlighedsresultaterne, begge med et selvkærlighedsindeks på 58.
  • 55 % i Danmark oplever, at skønhedsindustrien både har en positiv og negativ indvirkning på selvværd, hvoraf 56 % mener, at det skyldes retoucherede billeder.
  • På et globalt plan tilhører næsten 50 % af kvinderne i generation Z den gruppe, der føler mindst selvkærlighed sammenlignet med mindre end 20 % af dem, der er generation Y eller ældre.
  • De tre største årsager til lavt selvværd blandt kvinder er:
  1. Min økonomiske status (28 %)
  2. Mit fysiske velvære (27 %)
  3. Føler at jeg ikke gør fremskridt mod de ting, jeg vil i livet (26 %)
  • 76 % af danske kvinder føler ikke at COVID-19 pandemien har ændret deres selvbillede.

COUNTRY

South Korea

Saudi Arabia

China

Japan

Canada

Indonesia

Nigeria

Brazil

Russia

The Netherlands

Mexico

South Africa

Australia

Join the #SelfLoveUprising og følg rejsen her.

*Den globale Self-Love Index rapport kan du læse her.

I 2021 blev The Body Shop udnævnt til Danmarks mest bæredygtige skønhedsbrand ifølge Sustainable Brand Index™, Europas største bæredygtighedsundersøgelse.