Kvinder under 30 udgør over en fjerdedel af verdens befolkning, men alligevel er kun 1 % af parlamentarikere globalt kvinder under 30

The Body Shop indleder nyt samarbejde med Female Voices!

Kvinder under 30 udgør en fjerdedel af verdens befolkning. På trods af det er kun 1 % af alle parlamentsmedlemmer i verden kvinder under 30. Verden har brug for forandring. I dag er det den 8. marts og Kvindernes internationale kampdag. En dag hvor vi mindes kvinders kulturelle, politiske og socioøkonomiske bedrifter og de fremskridt der tages mod et mere ligeværdigt samfund. Men endnu mere end det, en dag hvor vi også løfter, hvor meget der stadig er at kæmpe for.

The Body Shop blev grundlagt i 1976 af Anita Roddick, som var en af verdens mest magtfulde forretningskvinder. Men mest af alt mindes vi hendes kamp for miljøet og menneskerettigheder. Hos The Body Shop er det Kvindernes internationale kampdag hver dag, hvor vi kæmper for kvinders rettigheder og ligeværd. For vi kræver en verden, hvor kvinder og piger kan begå sig frit, være trygge, og hvor deres stemmer bliver hørt.

I 2022 lancerede den globale kampagne Be Seen. Be Heard. Målet med kampagnen er at løfte millioner af unge stemmer i 75 lande på tværs af seks kontinenter.

Kampagnen lancerede med rapporten: "Be Seen. Be Heard: En undersøgelse af unges politiske engagement". Rapporten, der er udarbejdet i samarbejde med FN’s generalsekretærs særlige udsending for unge, er et snapshot på et kritisk tidspunkt for at forstå de strukturelle barrierer og forudfattede synspunkter, der afholder unge fra at deltage i den politiske arena, sammen med anbefalinger til at håndtere disse udfordringer til gavn for lokal- og verdenssamfundet. Rapporten indeholder data fra den hidtil mest omfattende undersøgelse udført af The Body Shop i december 2021, der dækker 26 lande og 27.043 respondenter, hvoraf halvdelen er under 30 år.

I Danmark samarbejder The Body Shop med en række vigtige aktører og i år udvider de deres samarbejde med deres PR bureau. Female Voices er et management drevet af Impression PR, der repræsenterer en gruppe af stærke kvinder, som bruger deres stemme og platforme til at styrke kvinder.

"Vi er utrolig stolte af at Female Voices indgår samarbejde med The Body Shop for hele 2023. Female Voices er et nyt management bureau drevet af Impression PR, der repræsenterer stærke, kvindelige stemmer i Skandinavien, som bruger deres stemmer og platforme til at råbe op, bryde tabuer og ændre verden til det bedre. Vores mission er at styrke kvinders talerør og personlige brands, gennem længerevarende samarbejder, der fokuserer på dybe værdier gennem både sociale medie kampagner, podcast, foredrag, community events m.m. Female Voices ønsker at inspirere kvinder til at være den bedste version af sig selv, og en god medsøster og rollemodel for andre", siger Terese Ask, Co-founder af Female Voices.

Mary C. Namagambe er en af de stærke kvinder der repræsenteres af Female Voices. Mary har været en del af The Body Shop-familien siden 2021, som ambassadør og Leading Light under kampagnen Rise Up With Self Love, hvor hun stod frem og løftede #selfloveuprising, for at inspirere til selvkærlighed og selvrespekt. Mary er social aktivist, jurist og grundlægger af She For She og har en vigtig stemme indenfor kvinders rettigheder og racisme.

Hvad betyder kvindernes internationale kampdag for dig?

DET ER VORES OPGAVE AT AFSPEJLE SAMFUNDET!

"I dag er en dag, hvor vi alle bør holde en pause, reflektere og fejre, hvad vi kvinder har opnået som køn. Det er også på tide at minde os selv om at fortsætte med aktivt at løfte, støtte og motivere hinanden uanset kroppe, seksualiteter, religioner og nationaliteter. Fordi alle kvinder er ikke lige. Repræsentation betyder altså noget. Herunder betyder repræsentation i beslutningslokalerne, i klasseværelserne, på arbejdspladserne, i reklamer, i bøger og i vores hverdag.

Desværre var mange af de store kvindelige forbilleder for mig kvinder, som var på den anden side af atlanten… Der var Oprah, Tyra Banks og Destinys child. Vi har brug for rollemodeller blandt os nu, som repræsenterer os alle og som afspejler samfundets forskellige sider. Unge kvinder uanset udseende, seksualitet, religion og nationalitet har behov for at se og tro, at de kan være i beslutningslokalerne, klasseværelserne, på arbejdspladserne, i reklamerne og bøgerne. Derfor har vi behov for diversitet på agendaen.

Derfor skal den internationale kvindedag være en påmindelse om at vi alle - mænd som kvinder – skal være et eksempel og støtte op om og fremme mangfoldigheden. Nu er mere end nogensinde før forandringens tid, og det er på tide, at vi alle tager ansvar for aktivt at inspirere og arbejde mod et mere forskelligartede menneskebillede, som repræsenterer en anden form for mangfoldighed, end man har set hidtil. En mangfoldighed der faktisk afspejler samfundets forskellige sider", siger Mary.

@meseretmusic

Mary er pt. aktuel som frontfigur og kampagne model for den nye Edelweiss serie hos The Body Shop i Danmark og Sverige. En hudplejeserie hvis formål er at bekæmpe ageism og hylde modstandskraft.

I 2022 blev The Body Shop udnævnt til Danmarks mest bæredygtige skønhedsbrandifølge Sustainable Brand Index™, Europas største bæredygtighedsundersøgelse.