Alle fortjener en chance

Behandlingscenter Tjele blev grundlagt på respekt for den afhængige og i ærbødighed over for afhængighedens enorme kræfter

Al behandling af alkoholikere er vel bedre end ingen behandling. Men det er langtfra nok at skrive alkoholafhængige personer ind på et behandlingssted og køre dem igennem et behandlingsprogram. Der skal meget mere til, hvis afhængige skal have en reel chance for et bedre liv: Respekt, omsorg, forståelse og indlevelse – ja, kald det bare kærlighed.

De nævnte elementer og en dyb respekt for afhængighedens enorme kræfter er de grundpiller, Behandlingscenter Tjele blev skabt på i 1990. Det er værdier, der stadig gælder i dag, mere end 25 år efter. Meget af det andet, Tjele også består af, er blevet udviklet og bygget på siden, og det samlede behandlingskoncept er årsag til Tjeles succes. Men uden de bløde værdier var det aldrig lykkedes.

”De mennesker, vi får i behandling, har typisk brugt meget af deres liv på at gøre tilværelsen vanskelig for sig selv og alle omkring dem. De har igen og igen slået sig selv i hovedet – så det er der ingen grund til, at vi fortsætter med i behandlingen,” siger Jan W. Meincke, grundlægger af Behandlingscenter Tjele.

”Alle afhængige fortjener en chance for at skabe sig et godt, ædru liv, og vejen ind til det er, at vi møder den afhængige med forståelse, omsorg og respekt. Oven på det kan vi så tilbyde et gennemprøvet og professionelt behandlingstilbud. I dén kombination kan vi hjælpe patienterne ud af deres afhængighed, og det er da heldigvis lykkedes adskillige tusinde gange i gennem årene,” siger Jan Meincke.

Alkoholbehandlingens barnesko

Han har været med, siden alkoholbehandling efter den såkaldte Minnesota-model trådte sine barnesko i Danmark. Jan kom i 1988 i behandling på Fyn hos én af pionererne inden for Minnesotabehandling i Danmark, Jens Skive – kaldet ’Topper’.

”Topper var et fantastisk menneske med karisma og et stort hjerte, der bankede for at hjælpe alkoholikere,” fortæller Jan. ”Efter behandlingen var jeg – som mange andre – fascineret af, hvad behandling af afhængighed kan føre til, og jeg blev efter nogen tid tilknyttet behandlingscentret ’Holmehus’, som også blev drevet af Topper.

Her arbejdede Jan et par år, men han fik hurtigt fornemmelsen af, at behandlingstilbuddet manglede noget. ”Der var for mange eksempler på, at vi ikke formåede at møde alkoholikeren det helt rigtige sted. Vi havde ikke meget at gøre med, og der var dengang for eksempel slet ikke noget fastlagt afrusningstilbud. Det betød, at alt for mange patienter forlod behandlingen, næsten inden de var startet.”

Skal mødes med respekt og omsorg

Med tiden dannede Jan Meincke et billede af, hvad der skulle til for at give et mere fuldstændigt behandlingstilbud. ”Grundlæggende handler det om at møde patienten med indlevelse, forståelse, respekt og omsorg. Omsorg forstået på den måde, at vi i behandlingen skal lindre patientens lidelser ved bl.a. at sørge for en forsvarlig afrusning, inden den primære behandling kan sættes i gang. For mange, der bliver indlagt på Behandlingscenter Tjele, er det sidste chance. De har prøvet alt for at blive afhængigheden kvit, og de har måske mistet troen på, at det vil lykkes. Alligevel har de inderst inde et brændende ønske om at komme til at leve ædru. Derfor er det så afgørende vigtigt, at vi får fat det rigtige sted første gang, og derfor skal vi sikre os, at de afgiftes på en professionel måde. Først derefter kan vi komme ind til kernen og arbejde med patienten – ellers er afhængigheden simpelt hen for stærk”, siger Jan Meincke.

Sådan et tilbud ville han prøve at skabe, og han fandt et nedlagt kursuscenter på Hobro Landevej i Nr. Vinge i den daværende Tjele Kommune. Behandlingscenter Tjele åbnede dørene for de første patienter den 1. december 1990, og i starten varetog Tjele bl.a. afrusning for en del patienter fra Toppers behandlingscentre.

”Tilbuddet om afrusning under lægetilsyn, professionel sygepleje og generel omsorg var nye elementer i behandlingen, men for Tjele var det helt centralt. Kirsten blev få måneder efter åbningen ansat til at tilrettelægge den sygeplejemæssige del af et bedre behandlingstilbud, og hun blev senere Jans hustru. De delte opfattelsen af, hvad der skulle til for at skabe bedre behandlingsresultater:

”Som sygeplejerske på medicinske afdelinger havde jeg jo gang på gang set, hvor forkert vi behandlede de alkoholikere, der blev indlagt. De fik ikke tilbudt en egentlig afrusning, og de blev hurtigt udskrevet, hvis de da ikke allerede selv var gået fra sygehuset – hjem til flasken,” siger Kirsten Meincke. ”Derfor vidste jeg, at afrusningen var helt afgørende for, at behandling kan lykkes.”

Markedsføringen af det nye behandlingstilbud foregik fra mund til øre, og patienttallet voksede. I 1991 kunne patienter og pårørende sidde rundt om bålet til Tjeles første Sct. Hans-fest – året efter var forsamlingen vokset til over 100. Behandlingscenter Tjele fik efterhånden aftaler med virksomheder og kommuner, der havde hørt om de resultater, Tjele opnåede med sit behandlingskoncept.

Altid i bevægelse

Siden har Behandlingscenter Tjele udviklet sig til at blive Danmarks største private aktør inden for afhængighedsbehandling. I dag har Behandlingscenter Tjele både døgn-og ambulante afdelinger over hele landet, og medarbejderantallet har for længst oversteget 100. Den sygeplejemæssige del af konceptet er stadig central og er i dag centreret i sin egen afrusningsafdeling på ’Søgården’, og den primære behandling er gennem årene blevet udvidet med en række behandlingstilbud, som løbende justeres og tilpasses patienters og pårørendes behov: Efterbehandling, familiebehandling, særlige tilbud til børn af alkoholikere, udslusningstilbud, ambulant behandling osv.

”Vores udvikling har været styret at to grundregler: Vi skal hele tiden udvide og forbedre behandlingstilbuddet og være i bevægelse, og vi skal opføre os ordentligt over for samtlige vores relationer. Begge dele har vi overholdt, og det tror jeg er den væsentligste forklaring på, at Behandlingscenter Tjele er, hvor vi er i dag,” siger Jan Meincke. ”Vi kan se os selv i øjnene og kan stå inde for det, vi gør, hvilket også fremgår af, at Behandlingscenter Tjele i dag har sundhedsmyndighedernes godkendelse som privathospital med de strenge krav, der følger med den status. Det blå stempel fra sundhedsmyndighederne arbejder vi dagligt på at leve op til, det er en del af Tjeles kvalitet. Desuden er det også nødvendigt for at kunne samarbejde med de forsikringsselskaber, der tilbyder alkoholbehandling via en sundhedsforsikring. Tjele har i dag samarbejde med alle de væsentlige aktører på forsikringsområdet.”

Har præget udviklingen

Kirsten og Jan Meincke ser med glæde og taknemmelighed tilbage på de mere 25 år, hvor hårdt arbejde fra deres og medarbejdernes side har skabt det Behandlingscenter Tjele, vi kender i dag. ”Det er en daglig glæde at se, at tingene fungerer og at centrene lever. Det skyldes ikke mindst medarbejdernes store og helhjertede indsats for, at patienterne skal have det bedst mulige ud af opholdet på Tjele”, siger de.

”Det er også dejligt at vide, at Behandlingscenter Tjele har ydet et vægtigt bidrag til at forbedre behandlingen af afhængige i Danmark. Vi har virkelig sat et præg på den måde, vi opfatter og behandler afhængighed på i dagens Danmark – om end den politiske bevågenhed kunne være langt større, når man tænker på, at afhængighedssygdomme koster det danske samfund tocifrede milliardbeløb hvert år.”

Rigtig meget er nået i de år, Behandlingscenter Tjele har eksisteret. Men ikke alt. ”Vi skal stadig udvikle Tjeles behandlingskoncepter. Det betyder, at vi hele tiden justerer og tilpasser vores tilbud, så vi til enhver tid kan tilbyde en behandling, der lever op til alle standarder og som passer til den enkeltes behov,” slutter Jan Meincke.

• Folkesundhed

• jan meincke
  • søgården
  • pårørende til en alkoholiker