Andreas Huusmann stod selv i lære i Sport24 og er nu Training & Development Manager hos POWER.

Lærepladsen er porten til fremtiden

Hvad enten man vil sælge de nyeste mobiltelefoner eller lave komponenter til kæmpe kraner, kan en læreplads åbne nye jobmuligheder, og lige nu er mulighederne mange. POWER og Prodan er eksempler på virksomheder, hvor en læreplads kan føre til karriere og fast arbejde.

- Jeg synes, der er supermange fede muligheder inden for detail, hvis man vil lægge noget energi i det. Man lærer rigtig mange gode ting gennem en detailuddannelse, som man kan tage med sig videre. Hvis man kigger på de varehuschefer, vi har i POWER i dag, så har de fleste også taget en elevuddannelse i tidernes morgen. Det giver en god baggrund og god viden, som man kan bygge oven på med praktisk erfaring og skabe en karriere ud af.

Sådan fortæller Andreas Huusmann, der er Training & Development Manager i elektronik- og hvidevarekæden POWER. Kæden begyndte at uddanne elever i august 2021, og de fleste af POWER-varehusene har i dag en til to elever. Det bliver udbygget med et nyt hold, der går i gang efter sommer.

- Det kan være svært at finde arbejdskraft for tiden. Vi er egentligt superglade for det antal ansøgere, vi har til vores elevpladser. Men man kan godt sige, at muligheden er god for at finde en læreplads i POWER, siger Andreas Huusmann.

Masser af elev- og lærepladser
Gode muligheder er også det billede, man har på erhvervsskolen og -gymnasiet Tradium i Randers. Hvor der tidligere har været talt og skrevet meget om mangel på lærepladser, har der i de seneste år være mangel på kvalificerede elever og lærlinge i mange brancher.

”Der er masser af elev- og lærepladser derude. Hvis man vil være tømrer, chauffør, elektriker, smed eller arbejde med detail, så er det eksempler på fag, hvor vi oplever stor efterspørgsel på lærlinge. Der er mange, der arbejder ufaglært for tiden. Men hvis man vil have jobsikkerhed og karrieremuligheder, så er erhvervsuddannelsen en god vej, og her er lærepladsen det centrale omdrejningspunkt,” fortæller Pernille Dyrmose Nielsen, der er rekrutterings- og fastholdelseschef på Tradium.

Eleverne skal finde læreplads i løbet af deres grundforløb på skolen, men her hjælper skolen med at lave det rigtige match mellem virksomheder og elever. Er det nyt for virksomheden at have lærlinge eller elever tilbyder Tradium også et et-dags kursus for uddannelses- og oplæringsansvarlige, hvor medarbejderen bliver introduceret til forskellige metoder, redskaber og læringsstile. Det handler blandt andet om at integrere lærlingen i virksomhedens arbejdskultur og introducere arbejdsopgaver, så lærlingen opnår forståelse for uddannelsens faglige mål.

Fra læretid til job
På maskinfabrikken Prodan i Randers, der løbende har seks til otte smedelærlinge, ser man også en udvikling i faget, der giver de færdige smede mange muligheder.

- Der er behov for dygtige hænder, og der er altid arbejde til dem. Samtidig er der en løbende udvikling i industrien med robotter og teknologi, der gør det spændende, fortæller Michael Stær, der er teamleder inden for svejs på Prodan og har ansvaret for smedelærlingene.

Prodan har ansat mange af de lærlinge, der er blevet udlært i virksomheden. Men de ser også noget positivt i, at deres medarbejdere har samlet erfaringer på andre arbejdspladser.

- Der sker ikke noget ved, at man får et indblik et andet sted fra. Men vi ser gerne vores lærlinge her i virksomheden igen, og vi ansætter også nogen direkte, fordi vi har så travlt. Lige nu er der store muligheder i branchen generelt, der er rift om dem, siger Michael Stær.

Det billede går igen hos POWER, der også gerne vil ansætte deres elever, når de er færdige med læretiden.

- Vi har et stort fokus på at få udvikle og uddanne vores medarbejdere og lade dem vokse i kæden. Når vi skal besætte stillinger internt – det kan være en ledende stilling – kigger vi på dem, vi allerede har, og trækker gerne nogen op, om man så må sige. Vores fokus er på at beholde vores elever og blive ved med at udvikle dem. Så jeg vil sige, der er gode chancer for at blive, hvis matchet er rigtigt, siger Andreas Huusmann.

Hele vejen rundt om faget
Både hos Prodan og POWER lægger man vægt på, at eleverne kommer rundt og prøver de forskellige afdelinger hvad enten det hedder ”laser”, ”buk”, ”fræs” og ”drej” eller ”Tele”, ”Data”, ”Radio/TV” og ”Hvidevarer & Små-el.” Det spiller sammen med den viden eleverne og lærlingene får på deres skoleophold i løbet af læretiden.

- På skoleopholdene får eleverne en masse nyttig viden. Det handler fx om forståelse for at tage imod kunder og give dem en god kundeoplevelse. Men det handler også forståelse af koncepter, idegrundlag, og hvordan en virksomhed er bygget op. Så man få en masse god grundviden om, hvordan det hele hænger sammen, og det får man lov til at prøve af i praksis ude i butikken, fortæller Andreas Huusmann.

Vekslingen mellem skole og lærerplads og den erfaring eleverne bygger op gennem læretiden, giver også mulighed for gradvist at få andre opgaver og større ansvar.

- På et tidspunkt havde vi en opgave på Randers Stadion, hvor der var lærling med inden og hjælpe med at sætte op. Det var en fed opgave for dem. Jo længere de kommer hen i forløbet, jo større opgaver kan de også selv stå for, og det er sjovt for dem. Nogen gang har de også kontakt med kunderne – hvis der kommer en akut opgave ind, så kobler vi en smed og en lærling på, og de løser det altid selv til ug, siger Michael Stær.