Som en skole med internationalt udsyn, så er det vigtigt at eleverne på Tradium HHX ikke blot kommer ud i verden, men at verden også kommer til Randers. Derfor er der ofte besøg af samarbejdsskoler fra andre lande, såsom elever fra Kina.

Sprogfag til fremtidens arbejdsmarked

Danmark er en handelsnation. Derfor kan stærke fremmedsprogskompetencer hos kommende medarbejdere være lige det ekstra, som sikrer, at erhvervslivet klarer sig godt i den stigende internationale konkurrence, hvor ikke alle taler engelsk.

Det er eksempelvis kun halvdelen af tyskerne, en tredjedel af franskemændene og en femtedel af spanierne, der taler engelsk. Skal man gøre sig på de store europæiske eksportmarkeder – for slet ikke at tale om Kina – så er det altså ikke nok kun at kunne engelsk. Det er også en af grundene til, at Edvina Hibic har valgt at have hele tre fremmedsprog i gymnasiet.

-Det her med sprog, det lød meget mere spændende end tal og økonomi, og det tænker jeg også, at jeg kan bruge i fremtiden. Især tysk er jo vigtigt, hvis man skal arbejde med eksport i Danmark, fortæller Edvina, der går i 3.i på studieretningen Internationale Sprogstudier ved Tradium Handelsgymnasiet (HHX).

Inden hun startede på HHX, regnede Edvina med at hun skulle gå på en linje, hvor matematik og økonomi var i fokus. Men efter at have medvirket i forskellige workshops som en del af introdelen på uddannelsens første år faldt valget på linjen med de mange sprog.

En fælles strategi er på plads

I erhvervslivet er man opmærksom på de manglende sprogkompetencer. En undersøgelse har for eksempel vist, at godt en tredjedel af Region Midtjyllands virksomheder efterspørger kompetencer inden for tysk. Blandt andet derfor har man i regionsrådet søsat en ny strategi for fremmedsprog, som skal øge interessen for og søgningen til fremmedsprogsfagene.

-Udfordringen med at give sproglige kompetencer til flere studerende ligger i alle led af uddannelseskæden, fra grundskolen til de videregående uddannelser. Derfor er det rigtig godt, at der nu er kommet et strategisk fokus på udfordringerne, forklarer Dorte W. Mulvad, der er rektor på Tradium HHX og medlem af Det Regionale Sprogudvalg som repræsentant for erhvervsgymnasier og erhvervsuddannelser i regionen.

-At netop vores region går forrest med strategiske indsatser, som inddrager alle uddannelser, erhvervsliv og undervisningsministeriet, kan vi godt være rigtig stolte af i Midtjylland, hvor både regionen og Rådet for Fremtidens Kompetencer sætter barren højt, fortsætter Dorte.

Samarbejde om fremtidens sprogundervisning

En konkret udløber af det strategiske fokus er, at Tradium HHX sammen med tre andre danske gymnasier nu er inviteret med som danske partnere i det fælleseuropæiske projekt ”European Languages In A Digital World” under Erasmus+ programmet.

I projektet skal de fire danske gymnasier arbejde sammen andre europæiske skoler om at udvikle sprogundervisningen med nye tilgange, hvor virksomheder inddrages, og hvor elever og undervisere deltager i konkrete udvekslingsforløb, både digitalt og fysisk.

-Selv om vi har mange års erfaring med tresproglige studieretninger, supplerer dette nye EU-projekt vores fortsatte udviklingsstrategi inden for fremmedsprog, hvor vi også i samarbejde med undervisningsministeriet arbejder med at motivere de unge til at vælge flere fremmedsprog, fortæller Dorte, som også forklarer, at fælleseuropæisk nytænkning i strategisk samarbejde med lokale virksomheder og med Randers Kommune bliver et vigtigt delelement i Handelsgymnasiets forsatte udviklingsstrategi.

Sprog åbner døre for diplomati og forståelse

Sprog er dog mere end blot et formelt værktøj til at kunne kommunikere med en samarbejdspartner. Det er en nødvendig kompetence for at kunne forstå andre samfund og forhandle på tværs af kulturelle normer og skikke. Dette er da også en af årsagerne til, at Edvina har valgt at fokusere på det sproglige.

-Vi var i England i 3 uger, og det gav os virkelig meget. Man ser kulturen på en helt anden måde, når man rejser med sin klasse, er i virksomhedspraktik og bor ved en værtsfamilie, fortæller Edvina, der også har været 10 dage i Tyskland. Her følte hun især, at hun kunne få øvet sit sprog i praksis, da værtsfamilien hun boede ved, ikke kunne meget engelsk, hvilket gjorde at alt kommunikation reelt foregik på netop tysk.

Udover turene til Tyskland og England skulle Edvinas klasse også have været i Frankrig og USA, men grundet coronasituationen blev det desværre ikke til noget. Dog får Edvina måske mulighed for at besøge disse lande og mange andre, når hun engang skal ud at arbejde og bruge sine sprogevner i praksis.

-Jeg går efter at blive diplomat, og der tænker jeg jo, at det at kunne flere sprog vil give mig en kæmpe fordel, afslutter Edvina, som lige nu regner med, hun vil læse jura, efter studentereksamen er i hus til sommer.

Fakta

-HHX har som eneste treårige gymnasieuddannelse i Danmark engelsk som obligatorisk A-fag på alle studieretninger. På studieretningen Internationale Sprogstudier, vælger eleverne to fremmedsprog ud over engelsk. Her kan de vælge mellem fagene tysk, fransk, spansk og kinesisk.

-Den danske partnergruppe i ”European Languages In A Digital World”” kommer til at bestå af Horsens Gymnasium & HF, Tradium Handelsgymnasiet, Paderup Gymnasium og Bjerringbro Gymnasium. Udenlandske partnere forventes at være ungdomsuddannelser fra Spanien, Belgien, Norge og Italien.

-Regionen og Central Denmark EU Office indgår både i ansøgnings- og gennemførelsesfasen som facilitatorer og sparringspartnere i det europæiske samarbejde for at sikre øget motivation for unges valg af flere fremmedsprog.

-Det Regionale Sprogudvalg er et strategisk og operationelt partnerskab, der fremover skal følge og evaluere strategiens fremdrift på tværs af de midtjyske uddannelser og virksomheder.

Erhvervsskolen Tradium er et uddannelsesmæssigt kraftcenter, som udbyder en lang række ungdoms-, voksen- og efteruddannelser inden for det merkantile og tekniske område: hhx, htx, eux, eud og AMU. Skolen beskæftiger ca. 450 medarbejdere og underviser ca. 2.800 årselever på seks adresser i Randers og Pederstrup. Tradium har en vision om at være en internationalt orienteret og stærk partner for erhvervslivet samt en udviklende og attraktiv arbejdsplads med professionelle medarbejdere. Læs mere på tradium.dk