Ved overbringelsen af nomineringen er det fra venstre Tradiums direktør Lars Michael Madsen, mekanikerelev Mathias Øfverlind Schack Petersen, Tradiums formand Søren Sørensen, Service Manager Allan Brandt og Supervisor Mehdi Frost.

Teslas servicecenter i Greve nomineret til Årets Læreplads

I servicecenteret hos Tesla i Greve kan man som lærling udvikle sig socialt og fagligt gennem en veltilrettelagt udviklingsproces og egne ansvarsområder. Det er nogle af grundene til, at et enigt dommerpanel på erhvervsskolen Tradium i Randers har valgt virksomheden som skolens kandidat til Årets Læreplads 2023.

Mathias Øfverlind Schack Petersen er ansat som mekanikerlærling ved Teslas servicecenter i Greve og den oplevelse er så god, at han har indstillet sin læreplads til hæderen som året læreplads.

- Jeg er utroligt stolt af at være en del af en så innovativ virksomhed som Tesla, der åbner døre for muligheder, jeg ellers aldrig ville have haft. Min dagligdag handler ikke om at udskifte oliefiltre, tandremme eller koblinger. I stedet har jeg fokus på at rette opdateringer og være med til at påvirke og udvikle på disse, fortæller Mathias.

Årets lokale læreplads
Det er et enigt dommerpanel fra Tradium, der har kåret Teslas servicecenter i Greve til skolens kandidat til årets læreplads blandt indstillingerne fra skolens elever. I udvælgelsen lagde dommerpanelet vægt på, at ledelsen tager ansvar for at deres lærlinge udvikler sig fagligt gennem en veltilrettelagt proces, men også socialt i en inkluderende atmosfære. Et skudsmål som passer servicecenteret godt.

- Vi er super beæret over at få prisen, og det passer godt til, hvordan vi gerne vil være som arbejdsplads; et sted hvor vores lærlinge trives. Vi lægger vægt på vores lærlinges udviklingsområder, og det handler ikke kun om, hvad de mangler, men også deres egne ønsker, fortæller Allan Brandt, der er Service Manager i Teslas servicecenter i Greve.

I Teslas servicecenter i Greve arbejder de med halvårlige performancesamtaler, hvor der bliver lagt en plan for det videre lærlingeforløb, som ledelsen løbende følger op på. Der er ikke en færdig drejebog, men et fokus på den enkelte medarbejder som en del af et arbejdsfællesskab, hvilket man også kan mærke som lærling.

- Jeg ser frem til at møde ind på arbejde hver eneste dag, hvilket jeg primært kan takke mine fremragende kolleger for, som jeg hellere vil betegne som min arbejdsfamilie. Vi hjælper hinanden på arbejdspladsen, hvilket gør, at vi som team kan opnå mere, end vi nogensinde kunne individuelt, og der er en åben dialog mellem alle medarbejdere, uanset rolle eller rang, hvilket skaber en inspirerende og inkluderende atmosfære, fortæller Mathias Øfverlind Schack Petersen.

Medarbejdere til den innovative bilindustri
Bilbranchen er under forandring. Derfor er der også fokus på nye teknologier i autouddannelsen på Tradium, hvor man for under et år siden har indviet et nyt efteruddannelsescenter med blandt andet el- og hybridbiler som omdrejningspunkt. Skolens fokus spiller godt samme med fremtidsvisionerne hos Tesla.

- At vi har skoler, der er gearet til at gå den nye og innovative bilindustri i møde og som er med på at skulle uddanne anderledes og at skoleforløbene kan se anderledes ud, det synes jeg, er rigtig positivt. Vi er også selv interesseret i at få uddannet nogle dygtige unge mennesker, som kan bidrage til vores udvikling og vores organisation. Hvis vi på sigt kan uddanne lærlinge med fire års erfaring fra Tesla, så har vi nogle rigtigt dygtige teknikere den dag, de er udlært, som vi kan bygge videre på. Så egne lærlinge kan også være en strategi i forhold til at få kompetente medarbejdere i fremtiden, fortæller Allan Brandt.

Med udnævnelsen går Teslas servicecenter i Greve nu videre til den landsdækkende konkurrence om at blive Årets Læreplads, der kåres ved et event i København onsdag den 7. november 2023.