Danske virksomheder flytter produktionen hjem

Trekantområdet er stærk på produktion, og det er der fremtid i. Flere danske virksomheder flytter nemlig produktionen hjem igen, viser en helt ny rapport fra SDU.

I dag offentliggør Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse ved Syddansk Universitet en rapport, der viser, at flere danske virksomheder hjemtager produktionen. Og har fordele af det.

Undersøgelsen bygger på svar fra næsten 250 danske virksomheder. 36 af dem har inden for de seneste fem år hentet produktionen hjem fra lande i især Østeuropa og Asien. Yderligere 22 virksomheder forventer derudover at flytte produktionen helt eller delvist tilbage inden for de kommende 2 år.

En af forskerne bag rapporten, professor Jan Stentoft fra SDU, lavede for tre år en lignende rapport, der for første gang viste pegede i retning af, at produktionen vender tilbage til Danmark. Og den tendens bekræftes nu af den nye rapport:

“Der er tale om en markant skifte i forhold til for bare 5 år siden, hvor mange spåede at al produktion ville forsvinde fra landet i løbet af få år. I stedet ser vi nu en tendens til, at virksomhederne på baggrund af blandt andet stigende produktionsomkostninger, svingende kvalitet og manglende medarbejderkompetencer i udlandet, revurderer deres strategi og hjemtager produktionen,” siger Jan Stentoft.

Et godt eksempel er virksomheden ITW, der siden 2013 har lukket 3 fabrikker i Sydeuropa for at samle sømproduktionen i Middelfart. Den danske fabrik har gennemgået en omfattende modernisering, hvor en stor del af produktionen er automatiserede med højteknologiske robotter.

“Vi er automatiserede i en grad, der gør os konkurrencedygtige – også i forhold til lavtlønslande. Jeg tror på, at det er nødvendigt for Danmark både at have viden og produktionen, og hvis man gør det på den rigtige måde, er det faktisk rentabelt at producere i Danmark,” siger Jan Ditlevsen, Operations Director, ITW.

Selv om 70 procent af virksomhedens produktion klares af robotter, har ITW stadig 275 medarbejdere. Og netop det billede er også gældende for virksomhederne i undersøgelsen: At selv om de er højtautomatiserede, er de stadig i stand til at bibeholde det samme antal arbejdspladser.

ITW ligger i Trekantområdet. Og her bliver rapporten læst med stor interesse. Området har historisk altid været stærk på produktion, og industrien er stadig en vigtig driver med flere industriarbejdspladser end Århus, Odense og København tilsammen. Trods profetier om produktionens endeligt, har Trekantområdets syv kommuner de seneste år troet på og investeret i at styrke netop industrien – blandt andet gennem en række lokale og regionale indsatser, hvor kommuner, erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner i fællesskab understøtter fornyet vækst i industrien.

“I de senere er det lykkedes os at knække kurven, så der igen skabes nye jobs i industrien. Men vi arbejder også på at knække koden til, hvilke faktorer, der igen gør produktion i Danmark konkurrencedygtigt. Det samarbejder vi med SDU om. Trekantområdet har ikke kun en ambition om fortsat at være Danmarks produktionscentrum, men også om at bidrage med ny viden og gode eksempler på succesrige produktionsvirksomheder, så kan bidrage til at skabe fornyet vækst i industrien i hele Danmark,” siger Morten Rettig, direktør i Trekantområdet Danmark.

• trekantområdet
  • industri