Trekantområdet vil udvikle fremtidens erhvervsfremme

Kommunerne i Trekantområdet har netop søgt om at blive frikommuner inden for vækst- og beskæftigelsesområdet. Dermed er de syv kommuner helt på forkant med det opbrud, der er på vej i det danske erhvervsfremmesystem.

Mange virksomheder oplever, at det danske erhvervsfremmesystem er uoverskueligt og bureaukratisk. De har ganske enkelt mere end svært at finde rundt i de mange forskellige initiativer, tilbud og aktører, der er ved at snuble over hinanden på erhvervsfremmeområdet.

I weekenden offentliggjorde KL et nyt indspil til fremtidens erhvervsfremme ”En effektiv og sammenhængende erhvervsindsats”, der peger på, at nye kommunesamarbejder – de såkaldte business regions – kan være løsningen, der sikrer bedre koordination af erhvervsindsatserne. En løsning, der kan forhindre nogle af de uheldige overlap, der er på området i dag – og som samtidig gør det langt mere overskueligt for virksomhederne.

I landets ældste business region, Trekantområdet Danmark, er de mere end klar til at tage KLs udfordring op. Faktisk har Middelfart kommune netop indsendt en ansøgning på vegne af områdets 7 kommuner om at blive frikommuner inden for vækst- og beskæftigelsesområdet.

”Med 35.000 industrijobs er Trekantområdet landets vigtigste industriregion, og vores produktionsvirksomheders fremtid er derfor helt centrale for at sikre områdets vækst, udvikling og beskæftigelse. Vi har derfor et særligt ansvar for at anvise nye, værdiskabende veje i den offentlige erhvervsfremme, så vi sætter virksomhederne i centrum og forenkler og koordinerer de offentlige tilbud”, siger Steen Dahlstrøm, borgmester i Middelfart.

Helt konkret vil Trekantområdet afprøve en række nye metoder til erhvervsfremme i en businessregion, herunder bl.a.:

• Forsøg med varetagelse af Vækstforums opgaver ift business regionen
  • Udvidet samarbejde med Væksthusene omkring vækstiværksættere
  • En mere enstrenget struktur i erhvervsfremme og erhvervsudviklingsarbejdet

Trekantområdets kommuner har haft et etableret samarbejde i over 20 år, hvilket er væsentligt længere end de øvrige danske business regions. Samarbejdet er i dag formaliseret gennem blandt andet en fælles vækststrategi, et fælles sekretariat og en lang række samarbejdsstrukturer mellem områdets virksomheder, uddannelsesinstitutioner, erhvervskontorer, jobcentre og meget mere.

• Erhverv

• produktion