Köln Dom mit Hohenzollern Brücke über den Rhein, UNESCO Welterbe, Route der Rheinromantik © Lookbook/Günther Bayerl

Årets bedste oplevelser i Tyskland

2022 vinker snart farvel, og det er tid til at kåre årets turistfavoritter i Tyskland. En afstemning blandt turister fra 30 lande foretaget af det tyske nationale turistråd (GNTB) har rangeret slotte, museer og naturoplevelser. Igen i år topper Miniatur Wunderland Hamburg listen, men der er også andre spændende steder og oplevelser på listen.

Domkirken i Köln, nationalparken i Schwarzwald og ikke mindst ferieøen Sild topper Top 100-listen over årets mest populære turistdestinationer i Tyskland.

Det viser den årlige internetafstemning, som det tyske nationale turistråd (GNTB) har foretaget. 15.000 turister fra 30 lande har bidraget til listen, som har rangeret en lang række seværdigheder, museer, naturoplevelser og byer.

”Top 100-rangeringen giver et øjebliksbillede af vores turistdestinationer og seværdigheders popularitet i de internationale turisters bevidsthed. Den livlige afstemning viser også, at vores brand klarer sig godt i den internationale konkurrence,” siger Petra Hedorfer, der er bestyrelsesformand for GNTB.

Listen toppes ligesom sidste år af Miniatur Wunderland Hamburg, efterfulgt af forlystelsesparken Europa-Park i Rust og den romantiske middelalderby Rothenburg ob der Tauber i Bayern, der for første gang rammer top tre.

”Rangeringen viser, at Tyskland virkelig har noget for en hver smag. Forlystelsesparken appellerer mest til børnefamilierne, mens middelaldercharmen i Rothenburg ob der Tauber nok mest tiltrækker rejsende uden børn, og endelig er modeljernbanen i Miniatur Wunderland bare et hit for folk i alle aldre,” siger turistchef Bo Schou Lauridsen fra Tysk Turist Information.

Rothenburg ob der Tauber, Mittelalterlisches Kriminalmuseum © DZT

Turisternes anbefalinger bliver til Top 100

Rothenburg ob der Tauber topper også listen over de mest populære byer efterfulgt af Berlin og Dresden, mens Hamburg indtager fjerdepladsen. I Rothenburg ob der Tauber kan man blandt andet besøge kriminalmuseet, der beskæftiger sig med de mørke kapitler i historien såsom heksejagter og totur, men trods de dystre emner er museet så populært, at det topper listen over museer. På anden og tredje pladsen finder vi Museumsøen Berlin og Mercedes Benz Museet i Stuttgart, som på ni etager dokumenterer historien om bilmærket med mere end 1.500 udstillede genstande herunder 140 køretøjer fra personbiler til tunge godsvogne.

Siden 2012 har besøgende på GNTB’s hjemmeside – germany.travel – i et fritekstfelt kunnet angive de turistmål, de anser for at være de mest anbefalelsesværdige. Udover den samlede liste er resultaterne samlet i grupper: UNESCO’s verdensarv, byer, urbane højdepunkter, natur, museer, forlystelses- og dyreparker, nationalparker, regioner og slotte.

Tyskland er rigt repræsenteret på UNESCO’s liste over verdensarv, og i GNTB’s afstemning er domkirken i Köln på førstepladsen efterfulgt af Museumsøen Berlin og katedralen i Speyer.

Domkirken i Köln er også at finde på en andenplads på listen over urbane oplevelser kun overgået af Minitur Wunderland Hamburg og efterfulgt af Berlinmuren.

Heidelberg Das imposante Schloss in der Abendsonne © Francesco Carovillano

Skønne slotte og mageløs natur

Tyskland er rig på varieret natur – fra bjerge og skove til vadehav og hede. Og naturoplevelserne har derfor sine egne kategorier på GNTB’s liste.

Nationalparkerne Schwarzwald, Berchtesgarden og Sachsiske Schweiz har fundet vej til top tre over nationalparker, mens turistruten ’den romantiske rute’, der er 365 km lang og løber gennem en række idylliske middelalderbyer i det sydlige Tyskland, floden Rhinen og søen Königssee topper listen over naturoplevelser. Mageløs natur finders også i de regioner, der har fået flest stemmer, nemlig Moseldalen, de populære turistøer Rügen og Mainau.

Tyskland er kendt for sine mange smukke slotte og paladser, og denne liste toppes af eventyrslottet Neuschwanstein i Bayern, Eltz Slot, der ligger med en storslået udsigt udover Mosel, og Heidelberg Slot, som er Tysklands mest berømte ruin.

Brühl Phantasialand, Taron © Phantasialand Schmidt-Löffelhardt GmbH

Endelig vil familiens mindste sætte pris på de tre bedst bedømte forlystelsesparker, som udover Europa-Park tæller Phantasialand i Brühl, der både har vilde forlystelser, gode hoteller og spisesteder, og den tyske udgave af Legoland, som ligger i Günzburg og har 64 attraktioner, temahoteller og spisesteder.

”Top 100-listen er et oplagt sted at søge inspiration, når turen går til Tyskland. Det er en Maggie-terning af alt det bedste, som Tyskland kan byde på,” siger Bo Schou Lauridsen.

Om GNTB

Tysk Turist Information (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation. Den arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og klima, for at repræsentere Tyskland som turistland og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og partnere fra den private sektor og brancheorganisationer, udvikler GNTB strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi for at overvinde udfordringerne i forbindelse med genstarten efter COVID-19-pandemien:

* Øge kendskabet til brandet 'Rejselandet Tyskland' og styrke profilen med fokus på bæredygtighed og afbødning af klimaændringer

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling

* Udvikling af evidensbaserede handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyser af skiftende kundeefterspørgsel.

GNTB fremmer bæredygtig og fremtidsorienteret turisme i overensstemmelse med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

Bæredygtighed har været et centralt emne i mere end et årti, og vi beskæftiger os med bæredygtighed som et strategisk emne på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, som er et vigtigt vækstområde, ved at præsentere Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er særlig vigtigt, da pandemien har fremskyndet det globale skift i de rejsendes værdier i retning af større social og miljømæssig ansvarlighed.

GNTB er en pioner, når det gælder anvendelse af oplevelses teknologier (virtuel, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtale-interfaces samt applikationer med kunstig intelligens såsom chatbots. For at sikre, at turisttilbuddene er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer GNTB den tyske turistbranches open-data-projekt, som har til formål at udvikle en vidensgraf for turisme.

GNTB har 25 udenlandske agenturer, som administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.