Lüneburg: Der Weg durch die Lüneberger Heide und dessen Natur bei Nebel © TMN / Markus Tiemann

Flotte priser til tysk turisme

Trods krise, inflation og pandemi lander tysk turisme for sjette gang på en førsteplads foran 60 lande på Anholt Ipsos Nation Brands Index. Tysk Turist Information er også blevet kåret som nummer et i Next Reality Contest for sin VR-oplevelse af den tyske natur. Priser, der skal bruges til at gøre Tyskland til en endnu bedre og mere bæredygtig rejsedestination.

Historiske bygninger, levende byer og moderne kultur.

Det er nogle af de elementer, der har været med til at sikre tysk turisme en flot førsteplads på Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI). Det er sjette år i træk og ottende gang, at Tyskland indtager førstepladsen på ranglisten over 60 lande, og det til trods for, at vi befinder os i en usikker verden, der er præget af inflation, eftervirkningerne af pandemien og økonomisk krise.

”I lyset af de aktuelle udfordringer bliver konkurrencen mellem destinationerne meget hårdere. Det gør et pålideligt og stærkt billede endnu vigtigere. NBI giver os værdifulde oplysninger, som viser den strategiske retning for vores evidensbaserede markedsføring, når de analyseres og kombineres med andre undersøgelser,” udtaler Petra Hedorfer, der er CEO for Tysk Turist Information (GNTB – German National Tourism Board)

Informationsgrafik: Anholt-Ipsos Nation Brands Index 2022 © DZT

I september udførte IPK en undersøgelse for GNTB. Turister verden over skulle vurdere destinationernes hensyn til klima- og miljøbeskyttelse samt bæredygtighed, og her opnåede Tyskland en tredjeplads.

”Tyskland har gjort rigtig meget for at gøre turistbranchen bæredygtig, og undersøgelserne viser, at det arbejde har båret frugt,” siger turistchef Bo Schou Lauridsen fra Tysk Turist Information i Danmark.

Andre aktuelle undersøgelser bekræfter, at Tyskland både på udbuds- og efterspørgselssiden ligger i førerfeltet i den internationale konkurrence om at være en bæredygtig destination. F.eks. indtager landet en sjetteplads på SDG-indekset, der viser, hvor langt landene er fremme i forhold til at nå FN’s klimamål, og Tyskland indtager en femteplads i World Economic Forum’s Travel & Tourism Development Index.

Fascinerende, spændende og lærerigt

NBI viser, at turisterne oplever Tyskland som et fascinerende, spændende og lærerigt land.

”I det kommende år vil vores centrale indsatsområder være digitalisering og grøn omstilling for yderligere at fremme Tysklands position som en bæredygtig rejsedestination,” siger Petra Hedorfer.

I kampen om turisternes gunst har traditionelle midler som turistbrochurer og hjemmesider fået følgeskab af moderne teknologi i form af Virtual Reality (VR). GNTB har netop vundet den præstigefyldte pris Next Reality Contest 2022 i kategorien Interactive Business for sin virtuelle tur rundt i de tyske naturlandskaber.

”Virtual Reality er særligt velegnet til at inspirere folk og gøre dem begejstrede for Tyskland som rejsemål. Kombinationen af interaktion og fordybelse gør oplevelsen meget mere intens” siger Petra Hedorfer. "Med dette VR-projekt tager vi det første skridt til at præsentere Tyskland som turistmål i den virtuelle verden" fortsætter hun.

Lohmen: Bastei und Burg Königstein im Nationalpark Sächsische Schweiz © DZT/Francesco Carovillano

GNTB’s app tilbyder en bred vifte af information og interaktive oplevelser om Tysklands naturlandskaber og bæredygtige rejsemuligheder. App’en er også udviklet til at kunne anvendes af personer med begrænset mobilitet, hørehandicap og delvis af personer med synshandicap.

”Ved at være digitale first movers får vi erfaringer med innovative nyskabelser, som vi deler med vores partnere for løbende at udbygge Tysklands position som et bæredygtigt rejsemål med et højt niveau af digital kompetence,” forklarer Petra Hedorfer.

Lørdag den 19. november kan besøgende i Cinemax Århus blandt andet opleve den virtuelle rejse til Tyskland i tidsrummet kl. 17.00 – 21.00, hvor Tysk Turist Information ruller den grønne løber ud, og inviterer til Bæredygtighedsaften for rejsejournalister og rejsebureauer. Her kan forbipasserende biografgængere også prøve en virtuel rundtur i det store tyske rejseland.

"Vi har netop afviklet 2 bæredygtighedsaftner i Lyngby, og fortsætter i den kommende weekend succesen i Århus" siger Bo Schou Lauridsen, Turistchef for Tysk Turist Information. "Eventet foregår i foyeren, hvor vi opbygger en DB (Deutsche Bahn) lounge, og står klar med en lille forfriskning, en fotobooth, masser af information om Tyskland som bæredygtigt rejseland og en quiz med 13 klimabevidste spørgsmål, og det er også her man kan gå ombord i den prisvindende Virtual Reality oplevelse. Vi lancere ved disse events også et Biospil om bæredygtighed, der bliver afholdt i biografsalene" fortsætter han.

Fakta:

Next Reality Contest er en af de vigtigste priser i branchen og er banebrydende for udviklingen af immersive medier og fremtidige teknologier i Tyskland.

Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI) er udviklet af den uafhængige britiske konsulent Simon Anholt i 2005. NBI fastlægger et lands brandværdi på baggrund af eksport, turisme, indvandring/investeringer, befolkning, kultur og regeringer.

Om GNTB

Tysk Turist Information (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation. Den arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og klima, for at repræsentere Tyskland som turistland og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og partnere fra den private sektor og brancheorganisationer, udvikler GNTB strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi for at overvinde udfordringerne i forbindelse med genstarten efter COVID-19-pandemien:

* Øge kendskabet til brandet 'Rejselandet Tyskland' og styrke profilen med fokus på bæredygtighed og afbødning af klimaændringer

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling

* Udvikling af evidensbaserede handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyser af skiftende kundeefterspørgsel.

GNTB fremmer bæredygtig og fremtidsorienteret turisme i overensstemmelse med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

Bæredygtighed har været et centralt emne i mere end et årti, og vi beskæftiger os med bæredygtighed som et strategisk emne på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, som er et vigtigt vækstområde, ved at præsentere Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er særlig vigtigt, da pandemien har fremskyndet det globale skift i de rejsendes værdier i retning af større social og miljømæssig ansvarlighed.

GNTB er en pioner, når det gælder anvendelse af oplevelses teknologier (virtuel, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtale-interfaces samt applikationer med kunstig intelligens såsom chatbots. For at sikre, at turisttilbuddene er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer GNTB den tyske turistbranches open-data-projekt, som har til formål at udvikle en vidensgraf for turisme.

GNTB har 25 udenlandske agenturer, som administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.