Bremen: Das Viertel, buntes Café mit Personen © KlemmDesign / Jonas Ginter

Bremen fyrer den af på alle tangenter

Bremen er en levende kulturby der støtter kunst og kulturlivet med utallige koncerter, festivaller og internationale udstillinger året rundt.  Det er forår, og vi kan mødes igen, opleve livet i gaderne og gå ombord i kulturlivet. I Bremen flyder gaderne med musik og scenekunst og museeumshallerne med storslåede international udstillinger.

Bremen er en musikalsk by med et alsidigt musikprogram at gå på opdagelse i. Ud over Bremens veletablerede klassiske musikscene, med det fremragende Bremen Philharmonic Orchestra og Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, så har byen også en meget aktiv  indie-scene, og på byens berømte spillesteder, koncertsale, klubber og festivaler kan man opleve mange spændende initiativer fra den uafhængige musikscene.

Bremen forvandles til jazzens metropol!

Siden 2006 bliver der hvert år, to uger i april, afholdt jazzahead! Festival i Bremen.
Festivallen er en messe, konference og showcase-festival med moderne, højt profileret jazz. Det årlige branchemøde samler den internationale musikscene, og deltagerne kommer fra alle afkroge af musikbranchen og tæller kunstnere, promotorer, bookere, pladeselskaber, agenturer, forlag, festival- og klubarrangører, distributører, lobbyister, foreninger og presse. Mange danskere besøger festivallen, bland andet er Aarhus Jazz Orchestra hvert år repræsenteret som kulturorganisation på jazzahead.

Jazzahead - Aarhus Jazz Orchestra
Jazzahead - Aarhus Jazz Orchestra © Inge Lyngaard Hansen

Højdepunktet på festivallen er for mange den store CLUBNIGHT, som 22 spillesteder i Bremen igen i år deltager i. CLUBNIGHT finder sted på den internationale jazzdag, lørdag den 30. april.

”Når jazzahead! CLUBNIGHT bevæger sig gennem byen, er du midt i det hele og kan opleve jazz i alle afskygninger, performet af nationale og internationale musikere i Bremens barer, klubber, teatre og hoteller”, siger Bo Schou Lauridsen, turistchef for Tysk Turist Information.

Festivallen afsluttes med en GALA KONCERT, og i år er det Erin Costelo der sætter årets punktum den 29. april. Hun er blevet sammenlignet med Carole King og Nina Simone, og hun har stået på scenen med legender som Mavis Staples, Dr. John og Boz Scaggs.

Street-Art festivallen LA STRADA

Bremens offentlige rum bliver 9.-12.  juni til en stor friluftsscene. Den internationale Street Art Festival LA STRADA vil endnu en gang præsentere teater, dans, performance, dukketeater og jonglering i et hav af spændende, sjove og betagende forestillinger under åben himmel.

Omkring 120 shows af 20 trupper fra 11 forskellige lande byder publikum velkommen med alt fra spektakulær luftakrobatik til små publikumsinddragende forestillinger på gader og stræder.

La Strada
La Strada © Dietmar Banck / BTZ Bremer Touristik-Zentrale

LA STRADA har siden 1994 hvert år gæstet Bremen, festivallen er vokset stødt og bliver i dag besøgt af tusindvis af gæster, der kommer for at nyde de fascinerende shows.

”Længslen efter liveoplevelser er stor, folk fra nær og fjern kan igen mødes, og ikke mindst kan artister og musikere igen præsentere deres kunst uden så mange begrænsninger”, siger Bo Schou Lauridsen.

Banksy i rå omgivelser

Bremen byder på et hav af udstillinger, og aktuelt kan man i BLG-Forum den 8. april til den 14. august se udstillingen ’Mysteriet om Banksy’.

Banksy startede som grafitti gadekunstner og fandt hurtigt ud af, at han kunne sprede sin kunst hurtigere, ved brug af stensil og en enkelt farve. Arrangørerne af udstillingen " Mysteriet om Banksy" forsøger at bringe de bedste og mest imponerende motiver til live ved hjælp af originale reproduktioner, graffiti, fotografier, skulpturer og prints på forskellige materialer.

Energieleitzentrale
Energieleitzentrale © Jens Weyers

Udstillingshallerne "BLG-Forum" har sin helt egen særlige historie. De store gamle lagerhaller, som er fredede og beliggende tæt på Bremen Hafen, er en af de ældste bevarede bygninger fra grundlæggelsen af Bremens Überseestadt. Bygningen blev opført i 1927 og var oprindeligt garage og vedligeholdelseshaller for de mange gaffeltrucks, der blev brugt til transport af gods på havnen. Bygningerne står i dag som rå og enestående udstillingshaller for internationale kunstudstillinger.

Den tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation. GNTB repræsenterer Tyskland som rejsemål på vegne af forbundsministeriet for økonomi og klimabeskyttelse og finansieres af dette på grundlag af en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. I tæt samarbejde med sine partnere fra den tyske rejsebranche, foreninger og erhvervsvirksomheder udvikler GNTB strategier og markedsføringskampagner for at fremme det positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB imødegår de udfordringer, som konsekvenserne af Corona-pandemien har medført, med en trestrenget genopretningsstrategi:

- Øge kendskabet til brandet og skærpe Rejselandets brandprofil.

- Forholdsstyring og overførsel af knowhow til støtte for den lille og mellemstore rejsebranche

- Målrettet markedsundersøgelse og analyse af Corona Impact som grundlag for en evidensbaseret indsats.

Under nedlukningen opretholdt GNTB dialogen med kunderne gennem kontracyklisk markedsføring, indarbejdede ændrede præferencer i kommunikationen og formidlede dermed empati og inspiration.

GNTB fremmer bæredygtig og fremtidsorienteret turisme i overensstemmelse med den tyske regerings målsætninger. Bæredygtighed og digitalisering er i fokus.

Bæredygtighed har været et centralt emne i mere end et årti og behandles strategisk på tværs af alle afdelinger i virksomheden. Organisationen følger en strategi med tre søjler, der kombinerer ekstern videnoverførsel og en ledsagende kommunikationsstrategi med et internt bæredygtighedsinitiativ. GNTB tager fat på det fremtidige spørgsmål om ansvarlig turisme ved at positionering af Tyskland som rejsedestination med bæredygtige og inkluderende tilbud i den internationale konkurrence. Udbruddet af Corona-pandemien har forstærket forskydningen i værdierne i retning af større social-økologisk ansvarlighed i forbindelse med internationale rejser.

GNTB er en pioner inden for implementering af fordybende teknologier (Virtuel, Augmentet og Mixed Reality), brugen af dialoginterfaces (f.eks. stemmestyring) og applikationer med kunstig intelligens (AI), f.eks. i chatbots. For at sikre synligheden af turismetilbud på AI-støttede markedsføringsplatforme koordinerer GNTB den tyske turistbranches fælles projekt om åbne data til udvikling af en vidensgraf.

GNTB har 27 regionale kontorer og har hovedsæde i Frankfurt.