Prerow: Klitlandskab ved Østersøen © DZT / Francesco Carovillano

Én destination, uendelige muligheder

Den tyske delstat Mecklenburg-Vorpommern har det hele – hvide sandstrande og maritim stemning, slotte og herregårde, kridtklipper og bøgeskove. I sommermånederne bliver det hele krydret med spændende kulturelle tilbud, gastronomi af høj klasse og sportsfestivaler på land og til vands.

Her løber man ikke tør for oplevelser.

Langs Østersøkysten, der strækker sig over 2.000 kilometer, ligger badebyerne med de karakteristiske hvide villaer som perler på den berømte snor. Her kan man slappe af, nyde den maritime stemning og de lokale specialiteter lavet af havtorn eller fisk. I hansestæderne Rostock, Wismar, Stralsund og Greifswald fortæller de imponerende murstenshuse historien om fordomstiders storhed.

Kühlungsborn: Strandansicht mit Surfern
© Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern e.V. / Marcus Friedrich

Også i baglandet venter oplevelserne. Delstaten har over 2.000 slotte, herregårde og borge og lige så mange søer. En tredjedel af arealet i Meckelburg-Vorpommern er beskyttet natur, og det giver et rigt dyreliv, ikke mindst for fugle. Hvert år gør op mod 60.000 traner holdt her. Naturen i delstaten tæller også gamle bøgeskove, og ikke mindst tiltrækker de hvide kridtklipper i Nationalpark Jasmund på ferieøen Rügen mange turister. Klipperne blev foreviget af den romantiske maler Casper David Friedrich på det berømte maleri ’Kreidefelsen auf Rügen’ fra 1818.

Den varierede natur giver også råvarer af den bedste kvalitet, som kan nydes på de lokale restauranter. I Meckelburg-Vorpommern findes også et væld af små gårdbutikker med tilhørende cafeer, markeder og bryggerier, hvor man udover at få tørst og sult stillet også kan nyde den lokale stemning.

Igennem sommeren byder Meckelburg-Vorpommern på en lang række spændende tilbud til musik-, sport- og kulturinteresserede. Vi bringer her en liste:

Besøg slotte og  herregård

I weekenden den 18.-19. juni åbner en række af regionens mange godser, slotte og herregårde dørene for besøgende. Arrangementet hedder ’MittsommerRemise – Festival der Baltischen Gutshäuser’ og byder på guidede ture, koncerter og oplæsninger, hvor til man kan nyde lokale specialiteter.

Schwerin: Schloss
© DZT / Francesco Carovillano

Musikfestival på slottet i Schwerin

Schwerin er delstatshovedstad i Mecklenburg-Vorpommern, og byens berømte slot danner den 23. til den 17. juli en stemningsfyldt ramme om festivalen Schlossfestspiele. Det alsidige program tæller mere end 50 forestillinger fra Shakespeares komedie ’Som man behager’, der opføres i slotsgården, til verdenspremieren på operaen ’Ulve’ i Grosses Haus am Alten Garten. Festivalen byder også på europapremiere på koncerten ’Police Deranged for Orchestra’ med trommeslageren Steward Copeland fra bandet The Police i front.

Teaterfestival på Usedom

Øen Usedom afholder fra den 25. juni til den 27. august Vineta-festivalen under titlen ’Narrenes Guldfest.’ Teaterfestivalen foregår på Østersøscenen i byen Zinnowitz, hvor besøgende hver mandag, onsdag og fredag i perioden kan opleve forskellige forestillinger inden for dans, drama og musikteater.

Maritim festival i Warnemünde

Sejlads i topklasse. Det kan tilskuerne forvente, når den 84. Warnemünde-uge skydes i gang den 1. juli med det traditionelle optog gennem den historiske bymidte. Frem til den 10. juli bliver hele Østersøbyen omdannet til en farverig maritim festival, der strækker sig fra Alter Strom over promenaden til stranden. Mere end 1.000 sejlere og surfere konkurrerer i alle olympiske bådklasser uden for byens kyst.

Velo Classico

Cykeleventet Velo Classico afholdes for syvende gang den 13. til 14. august, og i år bliver det i Mecklenburgs smukke søområde. Det er et klassisk cykelløb, hvor deltagerne optræder i retro-tøj. Man kan vælge mellem fire forskellige ruter – fra den 30 kilometer lange ’Diamantrute’ til den 110 kilometer lange ’Hero’s Tour’. Alle ruter går gennem typiske mecklenburgske landsbyer, forbi gamle herregårde, stille søer, Havel- kilden i Kratzeburg og huset, hvor arkæologen og udgraveren af Troja, Henrich Schliemann, boede som barn.

Rostock: Hanse Sail, Auslaufen der Großschiffe in Warnemünde