Oberstdorf ©Getty/ Raimund Linke

Fremtidens turisme

NORDEUROPA WORKSHOP OG FREMTIDEN TURISME

Tysk Turist Information afholder igen i år 2 dages Nordeuropa Workshop d. 27 oktober i Århus og d. 28 oktober i København. Her kan partnere fra Rejselandet Tysklands mange regioner, mødes med rejsebureauer fra hele norden.  Workshoppen skaber rammerne for at alle parter i rejsebranchen kan få ny viden, nye kontakter og inspiration til nye produkter for på bedste måde at positionere sig, i en tid hvor rejsebranchen ændre sig drastisk.

Ifølge den aktuelle IPK-undersøgelse er Danmark det 5. vigtigste marked for tysk indgående turisme, også svenskere, nordmænd og finner rejser gerne til Tyskland. Det Nordiske marked er et marked i vækst, en vækst der er vigtig for rejselandet Tyskland i genopretningsfasen.

I de nordiske lande er emnet bæredygtighed steget markant i løbet af de seneste år. Det betyder, at fokus også har ændret sig når det kommer til rejseadfærd, og at lokale rejsedestinationer som Tyskland, i stigende grad er efterspurgte på det nordiske marked. Tyskland som rejsedestination tilbyder i sig selv en bred vifte af bæredygtige destinationer, hvilket giver god mulighed for at udvikle målrettede produkter i de tyske regioner.

Oberallgäu ©Lookphotos/ Andreas Strauß

PATA er også til stede i Århus og København for at markedsføre Tyskland som en ny lokal markedsdestination.
”Vi glæder os over vores gode samarbejde med PATA, for vi kan supplere hinanden og tilbyde vores samarbejdsmuligheder og dermed komme ud til endnu flere rejsebureauer. Vi ønsker at inspirerer rejsebureauerne, fortælle om de mange spændende byer, men også gøre opmærksom på Tysklands smukke natur og de store muligheder der er for at deres kunder kan have en aktiv ferie” siger Ulrik Andersen, Travel Trade Manager i Tysk Turist Information.

Pinwheels ©Getty images/ Alexander Kirch / EyeEm

FREMTIDENS TURISME

Før workshoppen har Tysk Turist Information inviteret de tyske partnere til et besøg i den gamle by i Århus, hvor fremtidsforskeren Marianne Levinsen vil fortælle om den nye generation Z og fremtidens forventede trends. Partnerne er også inviteret til Malmø hvor Nelly von Lingelsheim fortæller om hvad Øresundsbroen har betydet for turismen i norden. Dette er en vidensdeling der kan  inspirere til hvad den nye Femern Bælt-forbindelse kan have af betydning for samarbejdet mellem Tyskland og de nordiske lande i fremtiden.

Det er vigtigt at kunne dele ud af vores erfaringer omkring hvad Øresundsbroen har betydet for turismen for os her i norden” siger Bo Schou Lauridsen, Turistchef for Tysk Turist Information.

Ostsee ©DZT/ Francesco Carovillano

I 2029 forventes Femern Bælt-forbindelsen at åbne, og den vil til den tid være verdens længste sænketunnel. Med tunnelen vil det tage 10 minutter i bil og 7 minutter i tog at krydse grænsen mellem Danmark og Tyskland.

På workshoppen er Deutsche Bahn også til stede for at gøre opmærksom på de nye tiltag de indenfor arbejder på indenfor den kollektive trafik.

Det tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation, som arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og energi (BMWi) med det formål at repræsentere Tyskland som turistmål. GNTB finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. GNTB arbejder tæt sammen med den tyske rejsebranche og partnere og brancheorganisationer i den private sektor og udvikler strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi til at overvinde udfordringerne i forbindelse med COVID-19-pandemien:

- Promovering af mærket Destination Germany og forbedring af brandprofilen

- Støtte til rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationer og udveksling af viden

- Udvikling af handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyse af virkningerne af coronavirus.

Under denne krise bruger GNTB kontracyklisk markedsføring til at opretholde dialogen med interessenterne, hvilket afspejler sig i skiftende kommunikation, som også udtrykker empati og giver inspiration.

Fokus på digitalisering og bæredygtighed

GNTB fremmer fremadrettet og bæredygtig turisme i overensstemmelse med den tyske regerings mål. Her er der fokus på digitalisering og bæredygtighed.

GNTB er en pioner, når det kommer til at bruge nye teknologier (virtuelle, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtalegrænseflader og applikationer til kunstig intelligens såsom chatbots. Dette for at sikre, at turisttilbud vil være synlige på AI-baserede marketingplatforme.

Bæredygtighed har været et centralt overordnet tema i mere end et årti, og vi engagerer os i det som et strategisk spørgsmål på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, et vigtigt vækstområde, ved at vise Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er især vigtigt, da COVID-19-pandemien har fremskyndet det globale skift i rejsendes værdier i retning af større socialt og miljømæssigt ansvar.

GNTB har 27 udenlandske turistkontorer, der dækker mere end 40 markeder rundt om i verden. Hovedkontoret i Frankfurt er hjemsted for strategiske afdelinger som Business Intelligence, Business Development og Brand Communications for Destination Germany.