Julemarkedet i Erfurt ©Thüringer Tourismus GmbH/ Martin Kirchner

De tyske julemarkeder er tilbage

Mange danskere valfarter til de traditionsrige og stemningsfyldte julemarkeder i Tyskland for at drikke Glühwein, spise brændte mandler og juleshoppe. Efter sidste års Corona-nedlukning satser mange delstater igen på at gennemføre de populære julemarkeder.

Rygende varm Glühwein tilsat duften af brændte mandler og grillet carrywurst, samt juleshopping i smukt pyntede gader.

For mange danskere er de tyske julemarkeder en fast juletradition, men sidste år blev julemarkederne syd for grænsen aflyst på grund af Corona-pandemien. I år er pandemien så meget under kontrol, at mange delstater forventer at gennemføre julemarkederne til stor glæde for både de lokale og de tilrejsende gæster.

”Det er en rigtig god nyhed. Tyskland har en lang tradition for julemarkeder, og danskerne er meget glade for de tyske julemarkeder. Nu krydser vi bare fingrene for, at smittetallene ikke stiger i løbet af efteråret,” siger Bo Schou Lauridsen, turistchef i Tysk Turist Information.

Populære julemarkeder i Lübeck og Christkindlmarkt

Lübeck ligger tæt på den danske grænse og er et af danskernes fortrukne julemarkeder. Julemarkedet i Lübeck er så populært, at byen har fået tilnavnet ’Nordens juleby’. Julemarkedet finder sted i Lübecks gamle bydel, hvor byens 700 år gamle rådhus danner en perfekt kulisse.

Julemarkedet i Lübeck ©LTM/ Olaf Malzahn

”Vi glæder os meget over at kunne byde besøgende velkommen til julemarkedet i år. De gældende Corona-restriktioner gør det muligt at gennemføre julemarkedet uden begrænsninger i antallet af boder, men vi holder naturligvis øje med situationen og tager vores forholdsregler,” siger Barbara Schwartz, der er markeds- og arrangementschef i ’Lübeck und Travemünde Marketing.’

Chriskindlmarkt i Nürnberg ©floriantrykowski.com/ Florian Trykowski

Tysklands mest berømte julemarked, Christkindlmarkt i Nürnberg, melder også klar til julen 2021, og forberedelserne har været i gang i flere måneder. I år bliver markedet udvidet til flere områder af Nürnberg for at forhindre, at for store folkemængder stimler sammen af hensyn til Corona-smitten. Der indføres også ensretning.

Juleshopping i Porschestrasse

Også i Niedersachsen, der heller ikke ligger langt fra Danmark, er der givet grønt lys til julemarkederne i byer som Hannover, Braunschweig og Wolfsburg.

”Wolfsburg forbinder mange danskere nok med fodbold og biler, men byen har også en del hestekræfter, når det kommer til shopping. Byens centrale shoppegade hedder – selvfølgelig – Porschestrasse,” fortæller Bo Schou Lauridsen fra Tysk Turist.

Når der er styr på julegaverne, lokker området Autostadt, som om vinteren forvandles til et fantastisk vinterlandskab med masser af strålende lys og en stor skøjtebane.

Julemarkedet i Braunschweig ©Braunschweig Stadtmarketing GmbH

I Braunschweig er julemarkedet samlet omkring byens domkirke og borgen Dankwarderode, som udgør den historiske kulisse for byens historiske julemarked, der går helt tilbage til år 1505. Fra byens 61 meter høje rådhustårn kan synet af julemarkedet nydes.

Hannovers indre by et blandt Tysklands bedste shoppeområder og er oplagt til juleshopping. Den gamle bymidte med de mange bindingsværkshuse og den gamle Marktkirche bliver i adventstiden omdannet til et stort julemarked med masser af boder, der sælger keramik, legetøj, julepynt etc.

Julemarkedet i Hannover ©HMTG/ Lars Gerhardts

Vores juletraditioner stammer fra Tyskland

Mange af de juletraditioner, som vi i dag kender og elsker, stammer faktisk fra Thüringen, og der er da også en helt særlig julestemning i delstaten, som kaldes ’Tysklands grønne hjerte’. Det var Adelheid von Sachsen-Meiningen fra Türungen, der i en kort årrække var dronning i England, som importerede et juletræ til England for at glæde sine nevøer og niecer. Det blev juletræets første skridt mod udbredelsen til resten af verden.

”Også traditionen med julepynt på juletræet stammer fra Thüringen, mere præcist fra den lille by Lauscha, hvor glaspustere for mere end 160 år siden fik ideen til at fremstille glaspynt til juletræet. Juletræspyntet i glas fremstilles stadig i området og er en oplagt jule-souvenir,” fortæller Bo Schou Lauridsen.

Dom og julemarkedet i Erfurt ©Erfurt Tourismus & Marketing GmbH/ Matthias F. Schmidt

Hovedstaden i Tysklands grønne hjerte hedder Erfurt, og julemarkedet her hører til de smukkeste og mest idylliske i Tyskland. Julemarkedet i Erfurt havde før Corona’en cirka 200 boder, og naturligvis er traditionelle julestollen og Thüringens berømte bratwurst et must på markedet, hvis højdepunkt – i bogstavelig forstand – er det cirka 25 meter høje juletræ.

Julemarkeder i de store byer

I Tysklands store byer som Berlin, Frankfurt og Stuttgart er forberedelserne til årets julemarkeder i fuld gang. I Tysklands hovedstad er der en hel vifte af julemarkeder at vælge imellem – fra det traditionelle på Alexanderplatz med skøjtebane til det smukke julemarked på Gendarmenmarkt, som ligger mellem den tyske og franske kirke. I de mange boder er der eksklusivt håndværk, julepynt, souvenirs samt mad og drikke, ellers går det som bekendt ikke – og slet ikke i december.

Julemarkedet i Berlin på Gendarmenmarkt ©Getty Images/ querbeet

”For danskere kan det være sjovt at lægge vejen forbi Lucia Julemarked på Kulturbrauhaus i Prenzlauer Berg. Markedet er opkaldt efter Lucia og dedikeret til de nordiske lande med nordiske specialiteter, og den 13. december er der selvfølgelig Lucia-optog,” siger Bo Schou Lauridsen.

Julemarkedet i Frankfurt kan dateres helt tilbage til 1393 og tiltrækker årligt mere end tre mio. besøgende, som nyder den skønne, julepyntede bymidte udsmykket med tusindvis af lys. Der plejer at være over 200 boder, som sælger klassisk trælegetøj, juledelikatesser og meget andet godt. Julemarkedet er kendt for sin historiske karrusel med heste udskåret i træ.

Der er med andre ord masser af glæde sig til på de tyske julemarkeder i år.

Frohe Weihnachten!

Det tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation, som arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og energi (BMWi) med det formål at repræsentere Tyskland som turistmål. GNTB finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. GNTB arbejder tæt sammen med den tyske rejsebranche og partnere og brancheorganisationer i den private sektor og udvikler strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi til at overvinde udfordringerne i forbindelse med COVID-19-pandemien:

- Promovering af mærket Destination Germany og forbedring af brandprofilen

- Støtte til rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationer og udveksling af viden

- Udvikling af handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyse af virkningerne af coronavirus.

Under denne krise bruger GNTB kontracyklisk markedsføring til at opretholde dialogen med interessenterne, hvilket afspejler sig i skiftende kommunikation, som også udtrykker empati og giver inspiration.

Fokus på digitalisering og bæredygtighed

GNTB fremmer fremadrettet og bæredygtig turisme i overensstemmelse med den tyske regerings mål. Her er der fokus på digitalisering og bæredygtighed.

GNTB er en pioner, når det kommer til at bruge nye teknologier (virtuelle, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtalegrænseflader og applikationer til kunstig intelligens såsom chatbots. Dette for at sikre, at turisttilbud vil være synlige på AI-baserede marketingplatforme.

Bæredygtighed har været et centralt overordnet tema i mere end et årti, og vi engagerer os i det som et strategisk spørgsmål på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, et vigtigt vækstområde, ved at vise Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er især vigtigt, da COVID-19-pandemien har fremskyndet det globale skift i rejsendes værdier i retning af større socialt og miljømæssigt ansvar.

GNTB har 27 udenlandske turistkontorer, der dækker mere end 40 markeder rundt om i verden. Hovedkontoret i Frankfurt er hjemsted for strategiske afdelinger som Business Intelligence, Business Development og Brand Communications for Destination Germany.