Sauerland: Altastenberg © Stephan Peters Design/ Wintersport-Arena Sauerland

Skiferie med god samvittighed

Blot fem timers kørsel fra den dansk-tyske grænse ligger skisportsområdet Wintersport Arena Sauerland, som har udviklet sig til den vigtigste skisportsregion nord for Alperne. Og der er ingen grund til at flyve til pisterne syd på, for i Wintersport Arena Sauerland venter gode pister, skøn natur. Til januar afholdes junior VM i bobslæde og skeleton i området, og det danske juniorlandshold deltager.

For mange er den årlige skiferie et af årets højdepunkter, og vil man gerne holde ferien med god samvittighed, er det oplagt at udskifte den Co2-tunge flyrejse til de sydlige skidestinationer med en skiferie i Tyskland. Tyskland har en lang række gode skisportssteder, der er både billigere og et mere klimavenligt valg end flyrejsen til Alperne.

Et af områderne er Wintersport Arena Sauerland, som ligger blot fem timers kørsel fra den dansk-tyske grænse.

”Når det kommer til snesikre pister og smuk natur, lader Wintersport Arena Sauerland ikke de alpine skisportsområder noget efter,” siger turistchef Bo Schou Lauridsen fra Tysk Turist Information.

Wintersport Arena Sauerland har siden 2001 udviklet sig til den vigtigste skisportsregion nord for Alperne. Der er blevet investeret 125 mio. kr. i at udvikle området, som i dag har det mest omfattende vintersportstilbud i de tyske lavfjeldsområder. Her er komfortable skilifte, op til 1,2 kilometer lange pister, hvor mange er oplyste om aftenen, og 500 kilometer langrendsløjper, der går på kryds og tværs i regionen. Naturen kan også opleves til fods, da området har en række vintervandrestier, som fører forbi udsigtspunkter, seværdigheder og hytter. Endelig kan man leje skiudstyr af høj kvalitet i certificerede skiudlejningsforretninger og booke ophold i moderne og komfortable hytter.

Sauerland: Langlauf Willingen © Stephan Peters/Wintersport-Arena Sauerland

Klimavenlige snefnug

Snegarantien i Wintersport Arena Sauerland er høj, og sæsonen varer normalt fra medio december til medio marts. Selv i påsken er det ikke usædvanligt at finde en åben pist eller to. Sneens kvalitetsikres af snekanoner, men processen kræver mindre energi, men man skulle tro, for i Wintersport Arena Sauerland produceres sneen af klart vand, som bliver fint forstøvet og fryser i den kolde luft. De fine snefnug falder til jorden som snekrystaller. Ofte er to-tre kolde døgn nok til at skabe et sneunderlag, som holder i mange uger.

”De store skisportssteder anvender klimavenlig og ressourcebesparende teknologier til at spare og producere energi, og de øger løbende andelen,” siger Bo Schou Lauridsen.

Wintersport Arena Sauerland har en målsætning om at være klimaneutral i 2030, og arbejdet for at nå dette mål er godt i gang. De fire største aktører i området benytter allerede udelukkende grøn strøm i deres hytter og faciliteter.

Nordicsport Arena er sportsområdet i Wintersport Arena Sauerland. Både øvede, nybegyndere og professionelle sportsudøvere finder året rundt sportsfaciliteter her af høj kvalitet.

Sauerland: Skiliftkarussel bei Sonne © Wintersport-Arena Sauerland

VM i bobslæde og skeleton

Vinteren igennem afholdes en lang række arrangementer i Wintersport Arena Sauerland – fra de små lokale arrangementer til store begivenheder som FIS World Cup i Skihop og Junior VM i bobslæde og skeleton, Sidstnævnte begivenhed finder sted den 13. til den 15. januar i Veltins EisArena i Winterberg og er med danske øjne særlig interessant, da der er dansk deltagelse i både bobslæde og skeleton.

”De danske landsholdsatleter vil udfordre nogle af verdens bedste junioratleter. Og det bliver lige så vildt at se på, som man kender det fra Vinter OL. Jeg kan kun opfordre folk til at komme forbi og heppe på Danmark,” siger Tom Johansen, der er træner for det danske juniorlandshold.

Wintersport Arena Sauerland er en sammenslutning af skiomåderne i distrikterne Hochsauerland, Siegerland-Wittgenstein, Ople og Willingen Kommune.

Om GNTB

Tysk Turist Information (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation. Den arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og klima, for at repræsentere Tyskland som turistland og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og partnere fra den private sektor og brancheorganisationer, udvikler GNTB strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi for at overvinde udfordringerne i forbindelse med genstarten efter COVID-19-pandemien:

* Øge kendskabet til brandet 'Rejselandet Tyskland' og styrke profilen med fokus på bæredygtighed og afbødning af klimaændringer

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling

* Udvikling af evidensbaserede handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyser af skiftende kundeefterspørgsel.

GNTB fremmer bæredygtig og fremtidsorienteret turisme i overensstemmelse med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

Bæredygtighed har været et centralt emne i mere end et årti, og vi beskæftiger os med bæredygtighed som et strategisk emne på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, som er et vigtigt vækstområde, ved at præsentere Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er særlig vigtigt, da pandemien har fremskyndet det globale skift i de rejsendes værdier i retning af større social og miljømæssig ansvarlighed.

GNTB er en pioner, når det gælder anvendelse af oplevelses teknologier (virtuel, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtale-interfaces samt applikationer med kunstig intelligens såsom chatbots. For at sikre, at turisttilbuddene er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer GNTB den tyske turistbranches open-data-projekt, som har til formål at udvikle en vidensgraf for turisme.

GNTB har 25 udenlandske agenturer, som administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.