BHV Weihnachtsmarkt große Kirche © Jan Hoffmann/Erlebnis Bremerhaven

Sød juletid i Bremerhaven

Den søde adventstid er julemarkedstid og den nordtyske havneby Bremerhaven lokker ikke kun med maritim stemning, pariserhjul, funklende juledekorationer og duften af jul.

Hele december danner havnen, med sine mange smukke museumsbygninger, ramme for årets store julemarked, der strækker sig fra Theodor Heuss Platz til Keilstrasse. De over 60 juleboder bugner med solidt kunsthåndværk og masser af lokale specialiteter. Her kan man både nippe til peberkager, kandiserede æbler og brændte mandler - gå ombord i de mange egnsretter fra det salte køkken og fra udskænkningsboderne varme sig med Glühwein eller varm kakao.

Besøgende i alle aldre kan i hele december se frem til et program fyldt med musik og juleunderholding, og på åbningsdagen d. 27. november bliver julemarkedet skudt i gang med en åbningstale efterfulgt af koncert med gospelkoret ’Gospels & more’.

Klatrevæg, piratfest og julemand

Hver weekend fra kl. 15-18 kommer julemanden på besøg på julemarkedet og sørger for den gode julestemning, alt imens han deler nødder og mandariner ud til de mange børn.

2. – 3. december:
For børnene starter festlighederne for alvor den første weekend i december. Kl. 12-18 kan man for alvor få afprøvet sine klatrefærdigheder på den imponerende klatrevæg af is.

9. – 10. december:
Denne weekend er temaet prinsesser og pirater, hvor de små kan slå sig løs i det maritime og royale tema, og de som hellere identificerer sig som løve, sommerfugl eller noget helt tredie kan ved den store ansigtsmaling-station blive forvandlet efter alle kunstens regler.

Weihnachtsmarkt © Tanja Mehl/Erlebnis Bremerhaven

Julekoncerter med havnens egne stjerner

2. december er der koncert med Bremerhavens sømandskor, en velgørenheds- maritim- julekoncert der afholdes i Bürgermeister-Schmidt-kirken, i folkemunde kendt under navnet Große Kirche.

10. december kan endnu en stemningsfuld koncert opleves i kirken. Denne aften indtager skuespiller og sanger Hans Neblung, et velkendt ansigt i Bremerhaven, scenen i de kirkelige rammer.

17. december finder den sidste julekoncert i Große Kirche sted. Her fyldes kirken med toner af Vivaldi, en stemningsfuld koncert udført af Bremerhavens eget Bach-kor.

Stor finale for små som store

23. december kan verdens mindste marionetteater opleves til stor fryd for store og små dukketeater entusiaster, og kl. 18 forvandles pladsen foran Große Kirche til et stort ild- og lysshow, som sætter punktum for Bremehavens adventstid.

Julemarkedet holder herefter en velfortjent kort pause. Men skulle turen gå til Bremerhaven i dagene mellem jul og nytår, så skrues der d. 27. igen op for lyset og den gode maritime julestemning, indtil pladsen d. 30. december gives videre til at skyde det nye år ind.

Om DZT
Det tyske turistråd (DZT) arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomiske anliggender og klimaindsats for at repræsentere Tyskland som turistdestination og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og private partnere og brancheorganisationer udvikler DZT strategier og marketingkampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som rejsedestination og for at tilskynde turister til at besøge landet.

DZT's primære strategiske indsatsområder er:

* Gennemføre målrettede markedsundersøgelser og analyser af markedsspecifik kundeefterspørgsel i forhold til forskellige aspekter af rejser i forbindelse med bæredygtighed og kultur blandt dem med værdibaseret livsstil.

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling.

* Øge kendskabet til Destination Germany-brandet og styrke brandets profil med fokus på bæredygtighed og modvirkning af klimaforandringer.

DZT fremmer fremtidsorienteret turisme i tråd med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

For at gøre indkommende turisme mere bæredygtig og konkurrencedygtig følger vores organisation en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. DZT positionerer Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked.

DZT er en pioner, indenfor interaktive teknologier (virtual, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre konversationsgrænseflader samt kunstig intelligens-applikationer som chatbots. For at sikre, at turisttilbud er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer DZT den tyske turistindustris open-data/knowledge graph-projekt.

DZT har 25 udenlandske agenturer, som det administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.