Schlossplatz view mit Dorotheen Quarteier © SMG Werner Dieterich

Stuttgart er klar til rød-hvid fodboldinvasion!

Under mottoet Hele byen ét stadion byder Stuttgart velkommen til fodbold EM 2024 i herrefodbold med et stort fodbold- og kulturprogram. Stuttgart Arena, med plads til 51.000 tilskuere, lægger græs til fire gruppekampe og én kvartfinale. Den første kamp i Stuttgart er også Danmarks første kamp, når de rød-hvide møder Slovenien søndag den 16. juni. Mange danske fans har allerede sikret sig en billet til kampen, men endnu flere ventes til byen, som viser EM-kampe på storskærme på Schlossplatz midt i byen. Der er plads til 30.000 tilskuere på pladsen, og der er næsten garanti for fest, farver og fejring, når de mange fans hepper på deres respektive hold.

På den nærliggende Fan Zone Schillerplatz er der i anledning af Europamesterskaberne opstillet en lang række madboder, hvor man kan stille både den lille og den store sult. Det samme gælder den charmerende Fan Zone Markthalle, et andet madmekka, samt Fan Zone Schlossplatz. På Fan Zone Karlsplatz er der stablet et stort kulturprogram på benene, og på Fan Zone Marktplatz kan børn og voksne prøve kræfter med en masse sportsaktiviteter. Begge pladser ligger ikke mange minutters gang fra Fan Zone Schlossplatz.

EM Stuttgart © SMG Sarah Schmid

I pauserne mellem kampene er der rig mulighed for at se nærmere på byen. En helt ny app , Stuttgart Guide, er tilgængelig. App'en er praktisk at have med på vejen gennem byen, så man kan få tips til seværdigheder, events, restauranter med mere. Appen kan hentes i både App-Store og Google Play.

I anledning af EM har en helt ny guidet tur set dagens lys. Turen viser den kontrastfyldte Stuttgarter bymidte og fører dig gennem hjertet af byen til de vigtigste seværdigheder, forbi operaen, det Nye og Gamle Slot, til Schillerplatz og fanzonerne lige i nærheden med den unikke Stuttgart-fodboldatmosfære. Turen hedder oversat "Alt om Stuttgart – Stuttgart for alle" og tager 60 minutter.

Der tilbydes også private guidede gruppeture under EM. Turene går til Ludwigsburg, Bodensee, sydlige Schwarzwald, nordlige Schwarzwald og Heidelberg - alle sammen betagende områder beliggende uden for byens centrum.

Men som altid kan man få et godt indtryk af Stuttgart på en af de tre rundture med sightseeingbus, som bl.a. kommer forbi Mercedes Benz-museet, Stuttgarts vartegn Fjernsynstårnet, stadion og vinmarkerne

Weintour Grabkapelle © Thomas Niedermüller

Med et StuttCard har man gratis entré til bl.a. Fjernsynstårnet og Mercedes Benz-museet, mens man får rabat til andre.

Kører man i egen bil, kan legeglade børn og voksne fryde sig over de mange modelbaner i Märklinuem, hovedsædet for modeltogfabrikken Märklin, som ligger inden for ca. en times kørsel. Fodboldfans med hang til det søde kan tage til Waldenbuch og besøge Rittersportmuseet, en halv times kørsel mod syd.

EURO 2024, Weinberg © SMG Alwin Maigler

Stuttgart er hovedstaden i Baden-Württemburg, hvor vin spiller en stor rolle. Talrige vinbarer og vinotheker i den indre by tilbyder et stort udvalg af gode og ofte præmierede vine. Bevæger man sig lidt uden for centrum, kan man både tage på vinmuseum eller på vandretur gennem vinmarkerne.

Kampe i Stuttgart Arena:

16. juni kl 18.00: Slovenien – Danmark

19. juni kl. 18.00: Tyskland – Ungarn

23. juni kl. 21.00: Skotland – Ungarn

26. juni kl. 18.00: Play-Off vinder B – Belgien

05. juli kl. 18.00: Kvartfinale

Om DZT
Det tyske turistråd (DZT) arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomiske anliggender og klimaindsats for at repræsentere Tyskland som turistdestination og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og private partnere og brancheorganisationer udvikler DZT strategier og marketingkampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som rejsedestination og for at tilskynde turister til at besøge landet.

DZT's primære strategiske indsatsområder er:

* Gennemføre målrettede markedsundersøgelser og analyser af markedsspecifik kundeefterspørgsel i forhold til forskellige aspekter af rejser i forbindelse med bæredygtighed og kultur blandt dem med værdibaseret livsstil.

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling.

* Øge kendskabet til Destination Germany-brandet og styrke brandets profil med fokus på bæredygtighed og modvirkning af klimaforandringer.

DZT fremmer fremtidsorienteret turisme i tråd med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

For at gøre indkommende turisme mere bæredygtig og konkurrencedygtig følger vores organisation en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. DZT positionerer Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked.

DZT er en pioner, indenfor interaktive teknologier (virtual, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre konversationsgrænseflader samt kunstig intelligens-applikationer som chatbots. For at sikre, at turisttilbud er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer DZT den tyske turistindustris open-data/knowledge graph-projekt.

DZT har 25 udenlandske agenturer, som det administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.