Øget bæredygtighed i byggeri lander rekordresultat hos Nordic Waste

Øget bæredygtighed i byggeri lander rekordresultat hos Nordic Waste

Fremgangen fortsætter hos den danske, familieejede jordbehandlingsvirksomhed Nordic Waste, som i et nyt regnskab kan præsentere en omsætning på 196 mio. Samtidig lander selskabet et resultat før skat, EBT, på 26 mio. kr. Nordic Waste geninvesterer de gode resultater i udvidelse af produktionsfaciliteter og en skærpet miljøindsats.

Den randrusianske miljøvirksomhed Nordic Waste, som beskæftiger sig med oprensning af jord fra bygge- og anlægsbranchen, kan i seneste regnskabsår præsentere et rekordresultat med en omsætning som er vokset til 196 mio. Samtidig fremlægges et resultat før skat på 26 mio. kr.

Per 1. oktober 2022 overtog SDK FREJA A/S aktiemajoriteten i Nordic Waste A/S og dennes søstervirksomhed DSH Recycling A/S. I forbindelse med opkøbet er Nordic Wastes regnskabsperiode blevet omlagt fra at følge kalenderåret til at have forskudt regnskabsår der løber fra 1. maj – 30. april. Seneste regnskabsperiode dækker derfor over en 16 måneders periode. Med det nye ejerskab kan Nordic Waste i endnu højere grad trække på synergieffekterne af den større USTC-gruppe, herunder logistik og transport ved SDK FREJA. Denne udvikling skal videre understøtte Nordic Wastes vækst de kommende år.

”Årets resultat er summen af en fantastisk arbejdsindsats fra vores dygtige medarbejdere og markedets anerkendelse af vores rolle i den grønne omstilling. I forlængelse af den stigende efterspørgsel vi oplever på oprensning af jord og genvinding af råstoffer, er vi meget stolte over den vækst og udvikling, Nordic Waste har været en del af i den danske bygge- og anlægsbranche,” siger Lene Lange, adm. direktør i Nordic Waste og uddyber:

”Jord fra bygge- og anlæg er hidtil blevet betragtet som et affaldsprodukt. Nu hvor vi, som de første i Danmark, kan vaske forurenet jord og i processen genvinde rene råstoffer i form af sand og sten, som siden kan genanvendes i bygge- og anlægsindustrien, udgør det et bæredygtigt alternativ til udvindingen af knappe råstoffer samt deponering. Det er et win-win for både byggeri og miljø.”

Siden virksomhedens grundlæggelse for blot fem år siden er organisationen vokset hurtigt fra tre til 40 medarbejdere. Blot indenfor seneste det år har virksomheden ansat 13 nye medarbejdere.

Omstilling til øget cirkularitet er en investering i fremtiden

I den kommende tid vil Nordic Waste årligt investere et tocifret millionbeløb i udvidelsen af eksisterende produktionsfaciliteter i Ølst syd for Randers med flere haller, mere vaskekapacitet og et større betondæk til opbevaring og behandling af jord og råstoffer.

”Udvidelsen af vores produktionskapacitet betyder, at vi kan rumme fremtidens voksende efterspørgsel. Med investeringen baner vi vejen for, at vi kan mere end tredoble vores nuværende vaskekapacitet, så vi i fremtiden har mulighed for at genvinde omkring 1 mio. tons råstoffer om året,” siger Lene Lange og tilføjer:

”Helt lokalt betyder væksten og udvidelsen selvfølgelig også, at vi kan bidrage til endnu flere job her i lokalområdet. Vi forventer at fortsætte takten med ansættelse af mange nye kolleger hvert år,” fortæller Lene Lange.

Virksomheden har en nuværende vaskekapacitet på 300.000 tons om året, og i de kommende år vil virksomheden altså udvide sin kapacitet yderligere.

ISO-certificering skærper virksomhedens miljøindsats

Miljømæssig ansvarlighed er en integreret del af Nordic Wastes måde at drive forretning på. Derfor var det et naturligt skridt for virksomheden at blive ISO 14001 certificeret i december 2022 for på den måde at etablere et miljøledelsessystem, der sikrer, at virksomheden har de rette processer på plads til at udvikle, måle og evaluere på deres målsætninger inden for miljø.

”Med certificeringen har vi et værktøj til hele tiden at holde os selv op på vores miljøforhold og -mål, foretage forbedringer og evaluere. Det er et konstant arbejde, hvor vi ser os selv efter i sømmene, ligesom vi løbende bliver kontrolleret af en tredjepart,” forklarer Lene Lange.

Regions

Nordic Waste er en ledende, danskejet miljøvirksomhed, der som den første i Danmark har sit hovedfokus på at rense forurenet jord og genvinde rene råstoffer i form af sand og grus, som de leverer tilbage til bygge- og anlægsindustrien. Nordic Waste kan med sit vaskeanlæg rense op mod 300.000 tons jord om året. I 2022 etablerede Nordic Waste i Danmarks første vaskeanlæg til forurenet jord. Anlægget blev i maj 2023 udvalgt som en af de 50 cases til Børsen Bæredygtig.

Nordic Waste A/S er ejet af SDK FREJA, en del af det danske, familieejede A/S United Shipping & Trading Company (USTC). USTC-gruppen har aktiviteter inden for olie og energi, rederivirksomhed, shipping og dør-til-dør logistik, risikostyring, bilaktiviteter, IT, vedvarende energi samt miljø og genanvendelse. USTC-gruppen har for nuværende mere end 165 kontorer i 40 lande og beskæftiger mere end 4.500 medarbejdere på verdensplan.

Mikkel Wenzel Andreasen

Pressekontakt Communications Officer Group Communications

Om United Shipping & Trading Company

United Shipping & Trading Company (USTC) er repræsenteret i 40 lande med aktiviteter inden for olie & energi, shipping, dør-til-dør-logistik, risk management, bilaktiviteter, IT og bæredygtig energi.
Den familieejede koncern er grundlagt i 1876 og består i dag af velkendte virksomheder som Bunker Holding, SDK FREJA, Uni-Tankers, Selected Car Group, CM Biomass, Global Risk Management og Unit IT, som på verdensplan opererer fra mere end 16 kontorer med flere end 4.500 ansatte. USTC har hovedkvarter i Middelfart.

United Shipping & Trading Company
Turbinevej 10