Mere end 100 mio. kroner til iværksættere i 2014

Vækstfondens nye Vækstlån til iværksættere er kommet godt fra start. Statens finansieringsfond har netop rundet de første 100 mio. kr. i udbetalte lån, og der er allerede givet tilsagn om yderligere 77 mio. kr.

Med Vækstlån til iværksættere har Vækstfonden fået et låneprodukt, der henvender sig direkte til de unge virksomheder. Og virksomhederne har fået øjnene op for, at lånene kan være en vej til den finansiering, der ellers kan være svært tilgængelig.

”Vi har rygende travlt og kan se, at der er en efterspørgsel på yderligere finansieringsmuligheder blandt iværksættere med stort vækstpotentiale. Vi har til dato udbetalt 103 mio. kroner fordelt på knap 40 virksomheder, og vi har tilsagn ude på yderligere 77 mio. kr. Jeg er overbevist om, at vi i den kommende tid vil opleve en yderligere øget interesse i takt med, at endnu flere virksomheder får øjnene op for den nye lånemulighed,” siger Steen M. Asgreen, der er erhvervskundechef i Vækstfonden med særligt fokus på netop iværksætterområdet.

Særligt til unge virksomheder
Vækstlån til iværksættere er særligt målrettet unge virksomheder, der ellers kan opleve udfordringer på finansieringsfronten netop på grund af deres korte levetid. Med ordningen kan Vækstfonden yde lån for op mod 350 mio. kr. om året frem til og med 2017.

”De nye Vækstlån er skræddersyet til unge virksomheder, som allerede har et færdigudviklet produkt og de første kunder i hus, men som kan have svært ved at få finansiering til vækst i banken på grund af den korte historik eller utilstrækkelige sikkerheder. Ved at Vækstfonden tager den yderste del af risikoen, bliver det lettere at få en samlet finansieringsløsning i hus, så virksomheden kan komme godt fra start og i gang med væksten,” fortæller Steen M. Asgreen.

Strøm til væksten hos Volt
Iværksættervirksomheden Volt er en af de 37 virksomheder, som indtil nu har fået et Vækstlån til iværksættere. Og siden februar, hvor lånet blev udbetalt, er tingene gået stærkt i den lille virksomhed, der har udviklet en løsning til opladning af mobiltelefoner.

”Vi har formået at tredoble vores omsætning fra 2013 til 2014, ligesom vi nu er gået ind på det engelske marked. Så finansieringen har allerede haft en væsentlig effekt,” siger Tobias Aabye Dam, direktør i Volt.

Han mener, at netop muligheden for at kunne optage lån har været en fordel for Volt.

”Hvis vi skulle have finansieret de samme tre millioner kroner ad anden vej, ville vi typisk være gået til en business angel eller en ekstern investor. Men de ville så til gengæld have forventet at få betydelige ejerandele. Det har vi kunnet undgå ved at få lånefinansieringen i stedet,” fortæller Tobias Aabye Dam.

Fælles finansieringsløsning med bankerne
Også i bankerne er den nye finansieringsmulighed til iværksættere blevet vel modtaget. Her giver lånene muligheder for, at banken kan bidrage til finansieringsløsninger, der ellers ikke ville være mulige, fortæller Ronny Kær, seniorerhvervsrådgiver i Nykredit.

”Når Vækstfonden fornyer sig med nye produkter, betyder det jo, at vi får endnu flere muligheder for at finde fælles finansieringsløsninger. Vi samarbejder om sager lige fra den lille virksomhed, der bare har brug for en kaution på et par hundrede tusinde kroner, til store virksomhedsopkøb og ejerskifter. Med de nye Vækstlån til iværksættere kan vi nu også finde fælles løsninger til de iværksættere, der er godt i gang med forretningen, men hvor vi som bank har brug for at dele risikoen med en anden part,” siger Ronny Kær.

For yderligere information

• Erhvervskundechef Steen M. Asgreen, Vækstfonden, telefon 50 60 93 95, e-mail sma@vf.dk
  • Direktør Tobias Aabye Dam, Volt, telefon 5188 8525, e-mail tobias@getvolt.dk
  • Kommunikationschef Peter Bruun, Vækstfonden, telefon 40 81 35 46, e-mail pbr@vf.dk

Tal: 100 mio. kr. er allerede udbetalt i Vækstlån til iværksættere

Vækstfonden har pr. 12. november 2014 udbetalt 103.050.000 kr. i samlet lånebeløb til 37 virksomheder. Dertil kommer tilsagn om lån for yderligere 77 mio. kr. til 33 virksomheder.

Kort om Vækstlån til iværksættere

• Vækstlån til iværksættere er på min. 2 mio. kr. og kan benyttes, når virksomhedens sikkerheder eller den korte historik ikke rækker til almindelig bankfinansiering.
  • Virksomheden skal have omsætning og kundegrundlag.
  • Det forudsættes, at virksomheden opnår 25 pct. anden medfinansiering, og at der stilles personlig kaution.
  • Vækstlån til iværksættere ydes direkte af Vækstfonden og står som udgangspunkt bag lån fra pengeinstitutter og øvrige sikrede kreditorer.

Vækstlån til iværksættere er del af Vækstplan DK, som blev vedtaget af regeringen, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti i 2013. Konkret kan Vækstfonden yde Vækstlån til iværksættere for op mod 350 mio. kr. årligt frem til og med 2017. Ordningen var planlagt til opstart i 2015, men blev fremrykket.

• Erhverv

• iværksætteri
  • penge
  • finansieringsfond
  • kapital
  • lån
  • vækst
  • finansieringsløsning
  • finansiering
  • vækstfonden
  • vækstlån
  • iværksætter

Vækstfonden er en statslig finansieringsfond, der medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 5.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 12 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2013 tilsammen mere end 33.000 ansatte.

Steen M. Asgreen

Erhvervskundechef 50609395