Kan de store og tunge gøres lette og agile?

- Eller er innovation udelukkende for de mindre, de aggressive og de sultne startups?

Et hurtigt blik på den seneste tids virksomhedssensationer kan hurtigt foranledige en til at tænke, at det udelukkende er de små startups, der formår at drive den næsten aggressive form for innovation, der giver os den famøse og sagnomspundne disruption. Der er mange gode forklaringer på, hvorfor det kan være nemt at dømme de store virksomheder ude i innovations-og disruptionskapløbet, men det er simpelthen for let købt. Der er ingen grund til at give op endnu.

Det eneste lysende eksempel på en stor virksomhed, der har formået at skabe et markedsskred med et nyt produkt, af hvad jeg kan komme på, er MobilePay/Danske Bank. Det var noget af et langskudsmål - og imponerende hvad de har opnået. Men siden MobilePay er det ikke lykkedes Danske Bank eller deres konkurrenter at komme med markante nyskabelser, på trods af, at der nok ikke findes en storbank i dag, der ikke sidder og holder øje med Fintech-markedets startups, med hånden svævende over den røde købsknap, klar til at trykke i sekundet den rigtige service/udbyder/”disrupter” viser sig. Og mon ikke selvsamme storbanker ville foretrække selv at være skaberen af morgendagens successer.

Er det simpelthen naturstridigt for de store virksomheder at innovere? – Både og.
At have tusindvis af medarbejdere, flere generationer af IT-systemer og en kompleks produktportefølje nedsætter åbenlyst manøvredygtigheden markant.
Jeg tror dog på, at der findes måder, hvorpå de store virksomheder kan få indsprøjtninger af den eftertragtede start-up kultur, som kan muliggøre, at selv de største og de tungeste spillere, kan komme til at levere produkter, der indtil nu er forbeholdt de små og agile.

Kan store virksomheder overhovedet innovere på egen hånd?
Ægte innovation involverer hele organisationen – også dem, der hellere vil bekymre sig om driften i dag, end om markedet i morgen. Derfor kan man heller ikke købe sig til en innoverende organisation. Man kan ikke ansætte et par dygtige iværksættere og give dem et skrivebord i domicilet og så lade dem innovere til fingrene bliver blå - blot for at lade dem opdage, at alle de nye kollegaer er gået hjem for længst, og absolut INGEN havde lyst til at hænge ud og spise en pizza og tale nye forretningsmuligheder.

Innovation kræver en kultur, der umiddelbart virker uopnåelig i store virksomheder. Men det svar er jo ikke godt nok.
Med ordet ’disruption’ konstant hængende i luften – truslen om en ny spiller på markedet, der på revolutionerende vis skaber nye forretningsområder og tager betydelige markedsandele, kan og bør ingen stor virksomhed stille sig tilfreds med det nederlag, og selvfølgelig må der findes en vej uden om den store, støvede elefantkirkegård.

Mit bud er relativt simpelt: Find et Experience Gap og lad dig selv blive disrupted ved at sætte dig selv fysisk ud af spillet.

The Experience Gap
Der, hvor du har en chance for at finde det store og oplagte disruption-potentiale, er ved at identificere de steder på dit marked, hvor der er et hul mellem kundernes forventning og markedets udbud. Tænk: "Venter på taxa i silende regnvejr", "Skal rejse og bliver nødt til at booke unødvendigt dyrt hotelværelse", "Kompleksiteten ved at sende penge til min ven" eller andre lignende ”Experience Gaps”, og så har du fundamentet for Uber, AirBnB og MobilePay.

Hvis du formår at identificere dette hul, står du dog dernæst foran den tilsyneladende uoverkommelige kulturforhindring, der med stor sandsynlighed vil drukne din geniale ide i bureaukrati og praktikaliteter, der alt for hurtigt kan sætte en kæp i hjulet for realiseringen af forretningspotentialet.

Derfor har vi skabt et rum, hvor den gode ide kan blive gødet fremfor trampet på: Co_lab.

Co_Lab: Et startup laboratorium, hvor du kan disrupte dig selv
Som vidner til den effektfulde formel, som startups arbejder ud efter – agilitet, høj energi, fail fast, lean startup etc. – har vi skabt Co_Lab i fysisk forlængelse af Valtech. - Et startup laboratorium, som tilbyder innovationsenheder fra større virksomheder en plads blandt nogle af tidens stærkeste startups.

Podet af startup’ernes agilitet, energi, hurtighed, kreativitet, vildskab og hånden-på-kogepladen sammenholdt med erfarne management- og digitale konsulenter til rådighed, sætter Co_lab virkelig rammerne for ægte innovation – selv for de store og tunge.
En plads i Co_lab kan vare 3 dage, 3 uger, 3 måneder, men et nyt produkt/service skal hurtigst muligt ud og leve hos dem, det drejer sig om – kunderne, og det er præcis den proces, som Co_lab skubber. Ingen flerårige udviklingsforløb eller snørklede processer der hindrer fremdrift. Lean Startup. A place to get sh.. done!

Vejen frem
Selv med start-up indspark og faciliteter som Co_lab, er innovation ikke for alle. Jeg tror dog på, at med de rette omgivelser i det rette miljø, kan selv de tungeste spillere få muligheden for at tage tyren ved hornene, og tage del i innovationen og udviklings-sprinten. Det er som det mindste, i hvert fald et bedre forsøg end at holde sig for øjnene, krydse fingrene og se til, mens de små startups løber derudaf med dine potentielle markedsandele.

• Virksomhed, generelt

Søren Thingholm Jensen