VEGA & Beatbox Concerts præsenterer
Den excentriske singer/songwriter Willis Earl Beal til VEGA med nyt album
Den amerikanske singer/songwriter Willis Earl Beal, der på sin debut udmærkede sig med en unik lo-fi DYI-lyd, udgiver den 10. september nyt album. Kort tid efter, den 26. september, giver han koncert i Lille VEGA, som han også gæstede sidste år efter, at den oprindelige koncert i Ideal Bar Live var blevet udsolgt.

Titlen på det kommende album fra den excentriske Chicago-kunstner er Nobody Knows, og på en måde kan det både betragtes som Willis Earl Beals egentlige debut og som en naturlig opfølger til albummet Acousmatic Sorcery, der udkom i 2012.

Hvor Acousmatic Sorcery var en rå, lo-fi mixtape-lignende udgivelse indspillet på en karaokemaskine med instrumenter, som Willis Earl Beal havde fundet rundt omkring, så er Nobody Knows nemlig et mere traditionelt album, der er indspillet i et rigtigt studie under gode forhold.

Den stærkt forbedrede lyd bidrager bl.a. til at fremhæve den naturlige styrke og skønhed i Willis Earl Beals vokal, som man har kunnet høre live, men som aldrig for alvor blev udfoldet på Acousmatic Sorcery.

Lyt til nummeret ”Everything Unwinds”.

De 13 numre på Nobody Knows kombinerer Willis Earl Beals sjæl-blottende vokal med lyde og kompositioner med rod i alt fra orkestral blues til ambient R&B og spænder fra blide vuggeviser til ren kakofoni.

Albummet bygger ifølge Beal på en ideologi, der kommer til udtryk i både titlen og teksterne: I am nothing. Nothing is everything. Beal siger uddybende, "I want to be a shadow, not the man casting it. That's who 'Nobody' is."

Afroamerikansk svar på Tom Waits
Willis Earl Beal har selv udtrykt, at han brændende ønsker at blive et afroamerikansk svar på Tom Waits. Og lyden på hans debut, Earl Beals rå vokal og de socialrealistiske tekster giver da også masser af gyldighed til sammenligningen. Det er dog heller ikke svært at få associationer til en anden musikalsk outsider, nemlig Daniel Johnston, når man hører Willis Earl Beals intense og ærlige numre.

Det har man endnu engang mulighed for at komme til live, når han i slutningen af september vender tilbage for at spille koncert i Lille VEGA, hvor man altså kan høre sprit nyt materiale fra den musikalske ener.

Willis Earl Beal (US)
Torsdag 26. september kl. 21.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
130 kr. + gebyr
Forsalg via VEGAs hjemmeside, Billetlugen og i Fona-butikker.
Læs mere og køb billet til koncerten med Willis Earl Beal i Lille VEGA.