​En aften i VEGA spækket med litterære ikoner og aktuelle gæster

​En aften i VEGA spækket med litterære ikoner og aktuelle gæster

VEGA, Frost og Vinterjazz præsenterer
En aften i VEGA spækket med litterære ikoner og aktuelle gæster

Nye gæster tilføjet digte&lyd i VEGA
Den 8. februar kan du opleve tre af Danmarks største forfattere og digtere i smukt samspil med dedikerede musikere. Der er netop føjet nye, gode gæstenavne til aftenens program.

Vi har samlet ingen mindre end: Klaus Rifbjerg, Theis Ørntoft og Nikolaj Nørlund der fremfører albummet Navnløs og på aftenen får prominent besøg af cellist Cæcilie Trier og violinist Nils Grøndal blandt andre. Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte Kvarter får også selskab af en særlig gæst, nemlig sangtalentet Nicolai Elsberg fra Spillemændene. Som passioneret vært har vi allieret os med Ane Cortzen.

Nørlund fremfører Navnløs med Steppeulve-nominerede
Det er et yderst velspillende band, der går på scenen med Nikolaj Nørlund til fremførelsen af Navnløs med tekster af Michael Strunge.

Med sig på scenen har Nørlund nemlig Anders Christensen (bas), Rasmus Valdorff (trommer), Cæcilie Trier (cello) og Nils Gröndahl (violin). De to førstnævnte danner solide grooves i bands som The Asteroids Galaxy Tour, Sort Sol og Savage Rose.

Cæcilie Trier er kendt fra Choir Of Young Believers og CTM, hvor hun både spiller cello og synger. Hun er netop blevet nomineret til en Steppeulv som årets Musiker.

Nils Gröndahl fra bl.a. Under Byen er også nomineret til en Steppeulv som Årets Musiker, og det er således et særdeles aktuelt hold.

Det er vores plan at fortolke Navnløs. Det vil sige, at det ikke bliver en tro opførsel, men at vi vil tage strygerlyden fra albummet og kombinere det med Cæcilies og Nils’ egne lyde. Og sådan som jeg selv lyder i dag. Jeg glæder mig meget til at høre resultatet. Jeg holder stadig meget af at synge sangene fra Navnløs, det tror jeg aldrig jeg bliver træt af. De har en karakter der gør, at der på en eller anden måde til stadighed er rum, man ikke har besøgt”, siger Nikolaj Nørlund.

Dybt rungende gæstevokal
Det er ikke kun Nikolaj Nørlund, der har fornøjelsen af at have gæster med sig på scenen. Det Glemte Kvarter har inviteret Nicolai Elsberg fra Spillemændene med på et par numre.

Nicolai Elsberg har et uhyggeligt dejligt, dybt instrument i sin stemme, og hans dybe bas kommer til at sno sig smukt om Det Glemte Kvarters statiske univers.

Både Søren Ulrik og vi musikere i Det Glemte Kvarter er store fans af Frank Sinatra og Leonard Cohen - så jeg er sikker på, at Nicolai Elsberg, hvis stemme har Sinatras fasthed og Cohens mørke, kommer til at tilføre musikken noget virkelig interessant!”, siger sangerinden Maja Hartnack.

Nye retninger
Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte forbereder i disse måneder en masse ny musik, der får sin præmiere i VEGA. Både musikerne og Søren Ulrik Thomsen selv har længe haft et ønske om at tage fat i det tidligere forfatterskab. Således kommer vi denne aften til at høre ny musik til digte fra City Slang, Ukendt under den samme måne, Nye Digte og Hjemfalden med musik, der er mere beatet og som bevæger sig i et elektronisk univers. Samarbejdspartnere på arrangement er Statens Kunstfond, Vesterbro Lokaludvalg, Kulturanstalten og Byens Børn Records.

Fakta om koncerten
Digte & Lyd i VEGA – Klaus Rifbjerg, Nikolaj Nørlund m. band, Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte Kvarter, Theis Ørntoft v. vært Ane Cortzen – præsenteres af VEGA, Frost Festival og Vinterjazz
Siddende arrangement
Søndag den 8. februar kl. 18 (Dørene åbner kl. 17 med mulighed for at købe mad).
Store VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
225 kr. + gebyr
Billetsalg via vega.dk og Billetnet
Læs mere og køb billet til digte&lyd.