Glasvegas

Glasvegas svøber VEGA i umådelige mængder af rumklang og debuthits

VEGA & All Things Live præsenterer
Glasvegas svøber VEGA i umådelige mængder af rumklang og debuthits
Det skotske band skød sig selv ind indie-stratosfæren med deres selvbetitlede debut i 2008. Den 4. oktober fejrer de 15-års jubilæet for albummet i Lille VEGA.

Da Glasvegas for 15 år siden udgav deres selvbetitlede debutalbum, udløste det en stjernestorm hos de engelske anmeldere. Albummet var også nomineret til den prestigefyldte Mercury Prize i 2009.

Ifølge The Times spiddede albummet tidsånden og havde samtidigt emotionel tyngde nok til at være at være langtidsholdbar. Herhjemme gav GAFFA også albummet fuld plade, og følgende roser med på vejen:

“Forventningerne til debutpladen fra Glasvegas har været tårnhøje, og det er en fornøjelse at se dem indfriet, med charmerende skotsk accent på 10 helt igennem flotte 60'er-inspirerede sange, der trækker en linje tilbage til landsmændene i Jesus And Mary Chain. Det er fremragende sangskrivningskunst, og en eminent storladen produktion af forsanger James Allen og Rich Costey, hvis tidligere arbejde med bands som Interpol, Muse og Mew ikke går uhørt hen.”

Bandet bragede ind alle 00’er-indiehjerter med deres særegne lyd og stærke tekster. De gik aldrig på kompromis med deres soniske univers, hvilket indbragte dem fans over hele verden. Deres musikalske kollegaer i hjemlandet Skotland kunne heller ikke undgå at bemærke Glasvegas-indflydelsen, og det resulterede blandt andet i flere tydelige referencer til frontmand James Allens vokal-levering.

I 2021 udkom Glasvegas seneste album, Godspeed. Det er skrevet, produceret og indspillet af James Allen i Glasgow, Stockholm, New York og Los Angeles. De 11 sange handler alle om den samme nat lige ved solnedgang. Det er et fragmenteret portræt af, hvad der sker i løbet af aftenen.

Glasvegas (SCO)
Onsdag 4. oktober kl. 20.00
Billetpris: 260 kr. + gebyr.
Billetsalget starter i fredag den 2. juni via vega.dk, allthingslive.dk og Ticketmaster.dk.
Læs mere om og køb billet til koncerten med Glasvegas.

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +800 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.