Pressebillede - A Place to Bury Strangers

Støjende New York rocktrio med politisk budskab

New York-trioen A Place to Bury Strangers har på deres seneste album, Pinned, udviklet sig fra et støjende og kaotisk liveband til også at kommentere på deres samtid. Deres liveshows er dog stadig totalt uforudsigelige og provokerende. Oplev de tre hårdtslående amerikanere på Lille VEGA d. 4. maj.

A Place to Bury Strangers er et hårdtslående New York-baseret støjrock-band bestående af Oliver Ackermann på guitar og vokal, Dion Lunadon på bas og vokal samt Lia Simone Braswell på trommer. Bandet, som ofte bruger initialerne APTBS, spiller tung rock. Deres lyd er kendetegnet ved en atmosfærisk lydmur, hvor de blander psykedelisk rock, støjrock og shoegaze.

APTBS er kendt for deres uforudsigelige, kaotiske og ofte forvirrende liveshows. De spiller med volumen skruet helt op til maksimum, de skriver ikke setlister og de kan finde på at skrive og fremføre helt nye sange midt under koncerterne. De provokerer og saboterer bevidst spillestedernes lydmænd med en hel række onde, men altid innovative pranks. De kan og vil altid overraske.

“When something goes wrong on-stage, a lot of bands will crumble under the pressure. We like the idea of embracing the moment when things go wrong and turning it into the best thing about the show.”

Nyt album med politiske budskaber

Trioen udgav deres første album i 2007 og har siden udgivet fire albums mere. Trioen har netop udgivet deres femte album Pinned. Det er deres første album siden det amerikanske valg i 2016 og lukningen af det kreative rum ’Death by Audio’ i Brooklyn. Et sted, hvor frontmand Oliver Ackermann boede og arbejdede. Her kunne han skabe musik i fuld frihed uden skelen til sine omgivelser.

Siden er han flyttet i lejlighed i Clinton Hill-nabolaget i Brooklyn, hvor han ikke har samme frihed til at støje og forstyrre sine naboer. Det har ført til yderligere fokus på sangskrivningen, der på dette album behandler emner som fiflerier med sandheden, konspirationsteorier fremført af den amerikanske regering og sydende kommentarer til det anspændte politiske klima.

Det rutinerede band har med andre ord udviklet sig fra at være et kaotisk og støjende rockband til også at kommentere på samfundets udfordringer.

“As things go on, you don’t want them to be stagnant. Being a band for ten years, it’s hard to keep things moving forward…We try to push ourselves constantly, with the live shows and the recordings. We always want to get better.”

Fakta om koncerten
A Place to Bury Strangers (US)
Fredag d. 4. maj, kl. 21.00 Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Forsalg er startet via vega.dk og Ticketmaster
Læs mere og køb billet til koncerten med A Place to Bury Strangers

VEGA er et regionalt spillested med cirka 330 koncerter årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.