​VEGA|ARTS: Excelsior & Tori Wrånes eksperimenterer sig ind i dit indre

​VEGA|ARTS: Excelsior & Tori Wrånes eksperimenterer sig ind i dit indre

VEGA|ARTS: Excelsior & Tori Wrånes eksperimenterer sig ind i dit indre
Tirsdag den 12. marts kan du i Lille VEGA fordybe og forsvinde ind i Excelsior og Tori Wrånes’ ekspansive og eksperimenterende universer.

Vi præsenterer performancekunst i verdensklasse og vokale eksperimenter fra undergrunden, når vi åbner dørene til en aften i selskab med den internationalt anerkendte performancekunstner Tori Wrånes og Excelsior.

Bag navnet Excelsior står den danske komponist, producer og sanger Anja T. Lahrmann. Hun er en etableret del af den danske undergrund og hendes musik forenes på eklektisk vis i alt fra pop og folk til barok og renæssance-komposition.

Som Excelsior udgav hun debutalbummet O Horizon i november 2019. Det fik en masse ros med på vejen af Soundvenue, Noisey, The Line of Best Fit, KALTBLUT m.fl. Derudover er hun blevet profileret af Politiken og er to gange blevet nomineret til en Steppeulven-pris i kategorien Årets Vokalist.

Den eksperimenterende tilgang til at skabe deler Excelsior med den norske vokalist og billedkunstner, Tori Wrånes. Hun har været en af de vigtigste internationale profiler i udviklingen af performancekunsten i sin generation.Med sine drømmelignende performances, koncerter og total-installationer har hun turneret verden rundt.

Tori Wrånes' værker kan beskrives som forsøg på at skabe uvante situationer og at koreografere med lyd; det kan være operasangere på cykler, ballet med kraner eller musikere i en skilift.

Til VEGA|ARTS -showet i VEGA er vi helt inde ved kernen af Tori Wrånes' metode. Her fremfører hun soloværket Runner's High – et ukendt ritual, en blanding af planlagt og improviseret musik baseret på rum og stemme. Hun beskriver mødet med værket som en proces, der foregår i vores indre: ”She is the mental mix of sound and image”.

VEGA|ARTS er realiseret med støtte fra Statens Kunstfond, Bikubenfonden, Augustinus Fonden og Nordisk Kulturfond.

Excelsior (DK) + Tori Wrånes (NO)
Torsdag den 12. marts kl. 20:00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
175 kr. + gebyr
Billetsalget starter i dag via VEGAs hjemmeside og Ticketmaster.
Læs mere om og køb billet til koncerten med Excelsior + Tori Wrånes.

Göteborgs Konstmuseum - Tori Wrånes from Street Studios on Vimeo.

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +800 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.