Fokus på FinTech, når landets bedste idé skal kåres

Opgør med den etablerede forsikringsbranche, bedømmelse af online brugere skal skabe tillid, når der handles på nettet og mobil app skal erstatte fysiske kvitteringer. Idéerne er mange, når landets universitetsstuderende skal dyste om at have årets bedste idé.

FinTech (Financial Technology) har længe været på alles læber inden for startup-miljøet. Nu blomstrer undergenrer af FinTech op, og man taler blandt andet om InsuraTech, Microlending og andre tiltag, der skal udfordre ellers etablerede brancher.

Venture Cup har valgt at gøre FinTech til det overordnede tema i dette års Idea Competition, der bliver afholdt den 29. januar på Københavns Rådhus i samarbejde med Københavns Kommune og CFIR.

Human Shojaee, CEO i Venture Cup, udtaler: “FinTech er et ekstremt konkurrencepræget område i hele verden! Det er et område, der får enorm opmærksomhed fra den etablerede sektor.”

Human fortsætter: “Det, som Venture Cup gør, er at sætte fokus på et inspirationsområde og skabe noget hype. Via – og i samarbejde med - alle landets universiteter arbejder vi mod at inspirere de unge studerende til at komme på kreative løsninger og idéer. Til vores Idea Competition arbejder vi strategisk sammen med Københavns Kommune for at øge antallet af FinTech-idéer og gøre opmærksom på Danmark som FinTech-hub."

Læs om tre af FinTech-holdene, der skal dyste den 29. januar, nedenfor.

Boon - vil gøre op med den etablerede forsikringsbranche

Boon består af Thomas Kjølhede fra CBS og ønsker at revolutionere den danske forsikringsbranche ved at samle små og mellemstore virksomheder og tilbyde dem gratis adgang til en HR platform, der tilbyder konkurrencedygtige forsikringer. Ved at samle flere virksomheder er der mere tyngde, når forsikringsaftalerne skal forhandles. Derudover skal det være en let og overskuelig platform, så det er nemt for virksomheder at overholde - de til tider administrationstunge - HR løsninger, såsom arbejdsskade- og sundhedsforsikring. Boon vil med tiden også inkludere medarbejdergoder såsom fitnessaftaler.

Deemly - Bedømmelse af online brugere skal råde bod på den manglende tillid ved nethandler

Deemly består af studerende fra ITU, CBS og AU. Èn af de største udfordringer ved nethandel og deleøkonomi er den manglende tillid mellem de to handlende parter. Deemly er et online dashboard, der samler alle éns brugerprofils vurderinger og anmeldelser. Dvs. har du brugt GoMore, AirBnB eller lignende tjenester, hvor din indsats efterfølgende er blevet vurderet, samler Deemly din samlede score, så fremtidige brugere hurtigt kan få et overblik over en brugers pålidelighed. Du har mulighed for at tage dit gode omdømme med dig videre ud i netjunglen. Undersøgelser fra USA viser, at deleøkonomi-tjenester - såsom airBnB - kan genere 70% flere bookinger.

Trayce - Digitialisering af kvitteringer/bilag for medarbejdere - mobil app skal erstatte fysiske kvitteringer

Trayce består af studerende fra CBS, der har fundet på en mobilapp, der kan erstatte al papirarbejdet ved kvitteringer og bilag. Enten får man kvitteringen direkte på telefonen eller også kan man tage et billede af kvitteringen, som ryger ind i app'en. Via app'en kan man indtaste de relevante oplysninger og sende det direkte til sin regnskabmand eller -afdeling. Regnskabsafdelingen vil have et software program, der gør det muligt at få et overblik over alle kvitteringer, analysere på peak perioder, etc.

Venture Cup afholder for 16. år konkurrence for de mest innovative hjerner fra landets universiteter. Hvis du er interesseret i at deltage den 29. januar eller høre mere om de enkelte hold, kan du kontakte Tine Risbæk Jensen.

Kontakt:

Tine Risbæk Jensen - Communications Manager

tije@venturecup.dk - 2760 5045

• Business enterprise

• presse
  • konkurrence
  • iværksætteri
  • idea competition
  • entreprenørskab

Venture Cup er en non-profit organisation og den eneste i Danmark, der samarbejder med alle danske universiteter og forsøger at bygge bro mellem erhvervslivet og universitetsstuderende. Målet er at inspirere og hjælpe unge entreprenører gennem mentorer, netværk, workshops og konkurrencer. Venture Cup har eksisteret i 16 år og hjulpet mere end 200 startups i Danmark.

Venture Cup | www.venturecup.dk | press@venturecup.dk

Tine Risbæk Jensen