Nyt professionelt netværk skal styrke iværksættere i livsstilsbranchen

Efter et års opstartsarbejde lanceres i dag LIS Netværket, et frivilligt professionelt netværk af iværksættere inden for mode, accessories, interiør og design. Netværket skal øge medlemmernes overlevelses- og vækstchancer igennem målrettede aktiviteter og skabelse af synergieffekter.

Danmark er internationalt kendt for design og kvalitet. Hvert år bliver der stiftet et stort antal nye virksomheder med fokus på design, dvs. mode, accessories herunder smykker samt interiør og møbler. Men mange af disse virksomheder forbliver små og kommer aldrig til at kunne udfolde deres fulde potentiale. Der er nemlig mange udfordringer på vej. Det nye netværks ultimative mål er at sikre, at flere af de unge virksomheder vokser sig store og er med til at skabe arbejdspladser og velstand.

”Der er mange gode tilbud til nyetablerede virksomheder – siger stifteren Patrizia Venturelli Christensen – og når virksomhederne har nået en vis størrelse og synlighed på markedet, kommer der typisk også andre aktører ind og støtter virksomhedernes videre udvikling. Vores netværk vil gerne placeres midt imellem de to faser: der hvor det tit går galt”.

Netværket ser ikke sig selv som konkurrent til de allerede eksisterende organisationer, men som en samarbejdspartner. Derfor bakker forskellige aktører såsom messen Formland allerede op omkring initiativet. ”Filosofien bagved projektet er lige præcist, at vi ikke kan det hele alene. Vi har brug for at støtte hinanden for at kunne nå i mål, og jeg håber på at kunne udvide vores partnerkreds signifikant i løbet af de kommende måneder” siger Patrizia Venturelli Christensen.

Den vækstfase, netværket fokuserer på, er muligvis den sværeste i en virksomheds udvikling. Iværksættere har en grundlæggende forståelse for det basale omkring selve virksomhedsopstarten, og hvad der skal til for at sikre deres forretnings vækst. Men de har typisk allerede ofret et par år af deres liv samt en stor del af deres opsparing på projektet og er klemt mellem manglende økonomi og manglende tid. ”Vi vil gerne hjælpe med at tilføre de nødvendige kompetencer, når der er brug for dem i processen – på en hurtig og billig ”pick and choose”-model så de enkelte iværksættere kan vurdere, hvad der er mest relevant for dem lige for tiden – siger LIS Netværk stifteren. – Og som det vigtigste vil vi facilitere mødet mellem iværksættere, som kan have gavn af at samarbejde på specifikke projekter såsom en messedeltagelse eller en presseevent.”

Inspiration til filosofien bagved netværket stammer fra stifterens møde med konceptet omkring Hosebinderlauget og fabrikanternes indsats i Herning-Ikast området efter anden Verdenskrig. ”I den korte tid, jeg var ansat som Innovationsdirektør i brancheforeningen Dansk Mode & Tekstil i Herning – siger Patrizia Christensen – lærte jeg om den måde, fabrikanterne samarbejdede på i starten af ’50erne. Deres indsats og de resultater, de skabte, har været en formidabel inspiration for mig”.

Netværket dækker allerede hele landet, og i de kommende måneder er der planlagt aktiviteter i både Danmark og udlandet.

• Lifestyle, Fashion, Leisure

• jewellery
  • lifestyle
  • fashion