Tiger Leg Monkey Frog. Foto; Milieniusz Spanowicz, WCS

124 nye arter fundet i Bolivia

En 2,5 år lang undersøgelse i Madidi Nationalparken i Bolivia har afsløret at der lever 1382 flere arter og underarter i parken end man hidtil har troet. 124 af disse arter og underarter er måske endnu uopdagede af videnskaben. Det 18,958 kvadratkilometer store område er dermed det mest diverse beskyttede område.

Af Gry Bossen

Organisationen Wildlife Conservation Society (WCS) afsluttede i november måned en 2,5 år lang expedition ind i Bolivias Madidi nationalpark. Her har de kortlagt mere end 15 områder i nationalparkens regnskove, bjerg- og græslandskaber skriver WCS på deres nyhedsside. Ikke alene har ekspeditionen fundet 1382 arter som hidtil ikke har været registreret i denne park. Det er første gang at mere end 200 af arterne er registreret i Bolivia. Forskerne mener ydermere at 124 af arterne og underarterne er hidtil ukendte og uregistrerede i videnskaben i det hele taget.

“Det er ret ekseptionelt at finde så mange nye arter i så “lille” et område” Siger Nikolai Lang, kommunikationschef i Verdens Skove og fortsætter; “Det siger noget om vigtig vild natur og urørte skove er for klodens biodiversitet.”

Inden ekspeditionen havde WCS kortlagt hvilke arter der allerede var fundet i nationalparken. Efter ekspeditionen kunne WCS lægge tæt ved 1400 nye plante og dyrearter og underarter til registreret over parkens biologiske mangfoldighed. Det drejer sig både om planter, sommerfugle, padder, krybdyr og pattedyr. Denne nye og mere udtømmende oversigt over biodiversiteten i Madidi viser at nationalparken nu har flere fugle, sommerfulge, pattedyr og planter end noget andet reservat i verden. Parken har indtil videre anden flest padder og krybdyr i verden. Altsammen er det med til at gøre Madidi parken til det mest biodiverse beskyttede landområde i verden.

Undersøgelsen “Madidis identitet” blev ledt at Robert Wallace fra WCS, der fortæller at de nye fund er med til at gøre Madidi til det mest biologisk diverse beskyttede område på land. “De enorme mængder data og billeder vi har indsamlet er et vigtigt grundlag, som vi skal bruge for at beskytte denne fænomenale natur til fremtidige generationer i Bolivia og resten af Verden.” Udtaler Wallace på WCS nyhedsside.

Udover at udforske landskabet og naturen har projektet haft stort fokus på at dele deres resultater med bolivianerne for at skabe opmærksomhed og forsøge at opbygge en stolthed over Bolivias naturrigdom. Derfor har holdet undervejs på ekspeditionen delt deres fund i over 300 pressehistorier og på de sociale medier, hvor de nu har over 90.000 følgere. Det skabte en løbende kommunikation med Bolivianerne. Intentionen var at skabe en relation mellem Bolivianerne og Madidi. ”Ifølge responsen på de sociale medier så lykkedes det og bolivianerne har nærmest forelsket sig i Madidi” fortæller økologen Lilian Painter fra WCS i Bolivia og fortsætter “At indgyde en kærlighed til biodiversitet og natur i morgendagens ledere er måske en af de vigtigste resultater af projektet Identidad Madidi.”

Kilder