Nældens takvinge er en af de første arter, der vågner fra vinterdvalen

3 arter i den danske natur lige nu

Forår er årstiden, hvor lyset og varmen vender tilbage og vækker naturen fra sin vinterdvale. Ude i skoven begynder det at pible frem med liv og masser af naturoplevelser. Gå en tur og kig efter disse dyr, som biolog Rikke Vedel Nielsen fortæller om her.

Af Rikke Vedel Nielsen, biolog

Scroll ned

Nældens Takvinge lægger æg

Allerede i marts dukker de første sommerfugle op på solrige dage. Nældens takvinge er en af de første arter, der vågner fra vinterdvalen og flyver ud i det danske forår. Nældens Takvinge er dybt afhængig af nælde-arter som Stor Nælde (brændenælden), da den lægger sine æg i klumper af 50-150 æg på bladene. Når æggene klækker, bliver larverne på brændenælden, hvor de lever godt af de næringsrige blade. Når én plante er spist, flytter samlingen af larver videre til en ny. Skal din have gøres forårsklar, så lad et område brændenælder stå – så har sommerfugle et sted at lægge æg.

Så skal der gøres forårsrent

Danmarks næststørste landlevende rovdyr, grævlingen, sover næsten gennem vinteren. Men når temperaturen stiger, skal redekamrene i grævlingens underjordiske hule ordnes. Grævlingen smider vinterens sengehalm ud, så den ofte kan ses liggende lige ude foran indgangshullet. Vil du opleve grævlingen gøre forårsrent i sit bo, så hold ekstra godt øje med huler med visne blade ude foran - gerne på skrænter i blandings- og løvskov. Du kan også kigge efter dens afføring, for at være sikker på, at en grævling bor i hulen. Afføringen er typisk rigtig slimet og smattet, for dens yndlingsføde er regnorme.

Humlebidronningen vågner fra sit vinterhi

I det tidlige forår ses humlebidronningen flyve rundt i mark og skov for at tanke depoterne op med nektar og pollen fra de nyudsprungne forårsblomster. Dronningen er netop vågnet fra sit vinterhi, som den eneste fra sidste års koloni. Humlebikolonier er et-årige samfund, og alle andre bier end dronningen, overlever ikke vinteren. Dronningen er befrugtet fra sidste år, og kan dermed lægge æg og opbygge en ny koloni. Humlebier er vigtige bestøvere for både vilde blomsterplanter, afgrøder og frugttræer. Så sidder du og nyder et æble i forårssolen, så send en kærlig tanke til humlebien!

Hjælp os med at skabe plads til skovene og til biodiversiteten. Meld dig ind i Verdens Skove her.