Bæveren er billig og effektiv naturpleje, der kan være med til at give os en vildere, smukkere og mere mangfoldig natur.

​Bæveren: Genskaber natur med billig og effektiv naturpleje

Bæveren er løs og den er blevet kaldt både 'grim' og 'ødelæggende for naturen' af lokale vestjyder. Verdens Skoves egen jyde, biolog Jens Holm Kanstrup, giver svar på tiltale og fastslår, at bæveren er billig og effektiv naturpleje, der kan være med til at give os en vildere, smukkere og mere mangfoldig natur.

Kommentar bragt i Dagbladet Holstebro, Struer, 30.11.2018

Af biolog Jens Kanstrup, Verdens Skove

Bæveren trives i det vestlige Jylland og det har ført til lokal kritik, der hævder, at den ødelægger naturen . Men det er helt skævt for bæveren ødelægger ikke naturen, men genskaber den.

Den ødelægger ikke marker, men genskaber naturen i lavbundede områder i nærheden af søer og vandløb, arealer der typisk er marginale i forhold til intensiv landbrugsdrift og set i bakspejlet nok aldrig burde være opdyrket.

Bæveren hjælper med at rense det vand som landbruget ellers forurener med næringsstoffer, inden vandet når ud i store søer, fjorde og kystnære områder, hvorved den mindsker risikoen for algeopblomstringer og iltsvind.

Den er billig og effektiv naturpleje, og den sparer os for at sende skovarbejdere ud med buskryddere, fordi bæveren æder nemlig en masse birk og pil helt gratis og skaber dermed lysåbne naturperler til gavn for f.eks. insekter og blomsterplanter.

At der af og til ryger et æbletræ eller tømmertræer med i købet men det er en pris, der er værd at betale:

Hvis vi vil en vildere, smukkere og mere mangfoldig natur må vi finde os i, at det til tider giver nogle problemer, som vi så naturligvis må forsøge at finde løsninger på.

I bæverens tilfælde er det afværgeforanstaltninger, og hvis ejeren ikke synes det er en tilfredsstillende løsning, giver forvaltningsplanen allerede mulighed for en mere permanent løsning, hvorved Naturstyrelsen kan overtage det pågældende areal som led i naturgenopretningsarbejdet mod en aftalt kompensation.

At bæveren breder sig kan vel ikke komme som en overraskelse - det er jo et vildt dyr og tilmed en god svømmer - så den vil naturligvis med tiden brede sig til hele kongeriget. At forestille sig at man skulle kunne holde bæveren i bestemte områder er naivt og heller ikke ønskeligt.

Hvis man overførte den samme tankegang til rådyr, der ødelægger skovejernes beplantninger, når de nipper træernes skud om vinteren, eller krondyrene, der bevæger sig ud på markerne for at æde sig mætte i afgrøder - så skulle man fare i blækhuset og kræve hjortene fjernet fra landskabet. Men hjortene er vi bare vant til - og så smager de jo godt ...

Bævere smager i øvrigt også godt, så når bestanden er stor nok til at den kan bære jagt, kan det være piben får en mere positiv lyd. Men så skal vi nok op på en bestand på 2-5000 dyr, så det er ikke lige om hjørnet

Vi bør derfor mane til besindighed, inden vi 'hiver bøssen ned fra væggen' .