Foto: Morten Bo Johansson

BLOG 7: FuncTure Side Table begynder at tage form

FSC-værksted

Det er dag to på værkstedet. Vi har allerede rutinen med at snuppe minibussen op ad bjerget, og den tynde luft generer ikke så meget længere. I baggrunden for værkstedets opmagasinering ligger smukke bjerge, en rigtig ”million dollar view”. Pladerne, som blev limet i går, ser flotte ud, og det er tid til at komme i gang med at save bordplader ud og lave ben.

Thomas får hjælp fra et team af bolivianske arbejdere, blandt andet ham de kalder ”Tortuga”, som betyder skildpadde. Det er ironisk ment, for han er åbenbart kendt for at arbejde hurtigt.

Arbejdstøjet på

Der skal arbejdes hårdt og seriøst, hvis der skal laves tre forskellige versioner af møblet. ”Jeg er ikke sikker på, at vi kan nå det på så få dage,” siger Thomas. ”Men jeg vil se, hvor langt jeg kan komme.”.

”Jeg vil prøve at bruge forskellige metaldele til at samle mit møbel,” forklarer Thomas. ”I det originale design brugte jeg en flad aluminiumsprofil, men jeg vil prøve at bruge runde messingstænger også.”

Alternative løsninger

Selvom værkstedet her er ”state of the art” efter bolivianske forhold, så er det ikke alle værktøjer, der er som hjemme. F.eks. må vi tage metalværkstedet i brug for at dreje benene til bordet. Og det er svært at finde en god boremaskine, men elementerne begynder at tage form.

Fodbold

Som vi oplevede i skoven, så er fodbold også et kæmpe hit her på værkstedet. Arbejderne har deres eget hold, som de stiller op med imod den administrerende direktørs hold.

De mødes i den klub, hvor han spiller en gang om måneden. ”Det er rigtig godt at gøre noget andet end at arbejde,” forklarer han. ”Så har vi det sjovt sammen og glemmer alle de problemer, som man kan have i hverdagen.”

FuncTure Side Table

På værkstedet har det røde støv overtaget luften. Man er ved at pudse en produktion af døre af. Men Thomas er ved at være færdig med dagens mål. Der ligger tre flotte bordplader og ben til på arbejdsbordet.

I morgen er sidste dag på værkstedet, og vi er spændte på, om vi når at færdiggøre alle elementer, inden turen går hjemad. Der er også et hængeparti omkring de puder, som skal laves. En lokal mand har påtaget sig opgaven med at sy det, så vi er spændte på at se resultatet.