Danske svin fodres med soja dyrket på områder, der tidligere var tropisk skov - ikke mindst Danish Crown bærer et ansvar gennem sin efterspørgsel på svin fodret med billigt regnskovssoja

Danish Crown: Leverer 10 milliarder måltider og koster tropisk skov

Danish Crown sælger årligt enorme mængder svinekød fra dyr, der er fodret med soja fra Sydamerika dyrket på jord, der tidligere var regnskov. Den konstante udvidelse af sojaproduktionen er med til at drive afskovningen foran sig, så blandt andet Danish Crown kan producere svinekød.

Af Sally Jensen

10 milliarder måltider. Så meget leverer Danish Crown hvert år til mennesker verden rundt. Det er ikke mindst svinekød, som kødgiganten leverer. Svinekød, der har tropiske skove på samvittigheden. Hvorfor? Fordi måltiderne består af kød fra dyr, som gennem opvæksten ikke mindst er blevet fodret med soja fra lande i Sydamerika, hvor de tropiske skove ryddes for at gøre plads til en konstant voksende landbrugsindustri. Sojaen ender i de svin, som Danish Crown slagter og laver kød af, og koncernen har ikke hidtil stillet kritiske spørgsmål til, hvordan den soja er produceret. Danish Crown har indrømmet, at virksomheden ikke engang ved, hvor sojaen kommer fra.

Det gør Verdens Skove til gengæld. I en ny rapport, som Verdens Skove har udarbejdet sammen med Mighty Earth i USA og Regnskovsfondet i Norge, har vi sporet sojaens vej fra de områder i Brasilien og Argentina, hvor der afskoves og dyrkes soja. Den soja ender i siloer, hvor den blandet med soja, der dyrkes på andre områder. Herefter sendes den til Europa, hvor den ender i Danish Crowns produkter. Vi har regnet ud, at over halvdelen af sojaen i svinekødsproduktionen kommer fra områder, hvor der er stor fare for, at der er blevet ødelagt tropisk skov for at gøre plads til sojaen.

Danish Crown er en af verdens største eksportører af svinekød og en af Europas største svinekødsproducenter. I regnskabsåret 2018/2019 leverede de 19 millioner svin. 90 procent af svinekødsprodukterne eksporteres, og koncernen har over 100 millioner forbrugere bare i Danmark, Sverige, Polen og Storbritannien tilsammen. Danish Crown eksporterer gennem sine underselskaber som Tulip, Friland, Gøl og Mou, de 10 milliarder måltider til over 130 lande, og koncernen har svinekødsfabrikker verden rundt.

Med en enorm produktion følger et ansvar

Danmark importerer hvert år 1,7 millioner tons soja, hvoraf cirka 0,9 millioner tons går til svinefoder. Med sin enorme produktion har Danish Crown selvfølgelig et ansvar, også selvom det ikke er koncernen selv, der opdrætter og fodrer grisene. For koncernens ukritiske efterspørgsel og størrelse driver en efterspørgsel på soja. Meget af den soja dyrkes på jord, der tidligere var tropisk skov, og ødelæggelserne for at skaffe plads til endnu mere landbrug er kun blevet endnu voldsommere under præsident Jair Bolsonaro, der direkte opfordrer til ulovlig indtrængen i skovene.

Den afskovning er selvsagt drevet af jagten på profit, og Danish Crowns ukritiske efterspørgsel er med til at drive afskovningen for at skaffe mere “gratis” jord til blandt andet sojaproduktion.

Med den nye rapport opfordrer Verdens Skove koncernen til at få styr på sine værdikæder og sikre sig, at sojaen ikke kommer fra områder, hvor der ødelægges skove. Netop fordi Danish Crown er så stor, har koncernen både magt og ansvar. Vær med til at bede dem om at bruge den magt til noget - skriv under og kræv, at Danish Crowns produktion ikke forårsager afskovning.