Gamle, stynede træer er vigtige levesteder for truede arter af svampe, mos og lav. Foto: Wikimedia Commons

Gamle træer er vigtige levesteder for truede arter

I Norge styner man træer for at fremme biodiversiteten, idet stynede træer er et vigtig levested for truede arter af svampe, lav og mos. Et nyt, norsk studie har undersøgt om styning er prisen værd og konluderet, at gamle ikke-stynede træer også udgør kvalificerede levesteder for de truede arter.

Af Anni Hjortegaard Jensen

Når man skærer grene og løv af træer for at bruge det til dyrefoder, kaldes det for styning. På gårde i Norden og resten af Europa var styning en måde hvorpå folk kunne skaffe et vigtigt tilskud til dyrenes foder. Metoden blev brugt helt frem til anden verdenskrig, skriver det Norske institut for naturforskning, NINA.

I dag er de gamle stynede træer værtstræer for et stort antal svampe, lav og mos. De spiller en vigtig rolle i at bevare den biologiske mangfoldighed og derfor kan jordejere i både Norge og Sverige søge om midler til at styne træer, selvom der ikke længere er behov for grene og løv til dyrefoder.

Usikkerhed omhvorvidt styning er prisen værd

Spørgsmålet er dog, om styning er prisen værd. Det har Björn Nordén, der er forsker ved NINA, undersøgt. Ifølge hans studie er det specielt vigtigt at bevare gamle aske- og elmetræer pga. de truede arter af mos, svampe og lav, der gror på dem. I studiet sammenlignede Björn Nordén stynede og ikke-stynede træer.

“Når de gamle, stynede træer til sidst dør, må vi tage stilling til, om der fortsat skal gives tilskud til styning af unge træer for at erstatte de gamle. Hvis forbindelsen til arter af lav, svampe og mos først og fremmest er forårsaget af træernes høje alder, bør vi hellere prioritere beskyttelse af gamle, ikke-stynede træer,” siger Björn Nordén.

Gamle træer er vigtigst

Den største trussel mod de arter af svampe, lav og mos, der lever på overfladen af de gamle, stynede træer er, at træerne dør og der ikke findes nogen andre passende værtstræer i nærheden. De gamle træer er gode værtstræer, fordi de har tykke stammer og sprækker i barken, hvori en mængde arter kan gro. Björn Nordén har i sin undersøgelse fundet et stort antal truede arter på både stynede og ikke-stynede træer. Det tyder på, at gamle ikke-stynede træer vil kunne erstatte de gamle stynede træer som levesteder for mos, lav og svampe.

“En konklusion er derfor, at styning ikke er afgørende for mangfoldigheden af lav, svampe og mos i områder, hvor andre gamle træer er tilgængelige. Derimod kan det i nogle tilfælde være vigtigt at styne unge træer for at fremskynde dannelsen af nye, egnede mikrolevesteder i områder, hvor der er få gamle træer. Det må vi teste gennem forsøg,” forklarer Björn Nordén.

Eftersom gamle, stynede træer stadigvæk er blandt de ældste i Norge og er vigtige værter for de truede arter af mos, lav og svampe, er det enormt vigtigt, at de fremover forvaltes korrekt.

“Selvom fortsat styning muligvis kan gøre træet mere stabilt i forhold til vind og vejr, ved man fortsat ikke meget om i hvilken grad, styning af gamle træer bidrager til øget dødelighed. Dette må undersøges nærmere for at øge vidensgrundlaget for forvaltningen af gamle træer og de arter som er afhængige af dem,” slutter Björn Nordén.

Vil du være med til at støtte Verdens Skoves arbejde for de danske skove, kan du gøre det her.