Giv naturen plads med gode vaner

Giv naturen plads med gode vaner

Naturen skal have plads, og dine vaner kan hjælpe med at få det til at ske. Bevidst forbrug kan nemlig være med at sikre en fortsat mangfoldighed af arter på kloden og belaste klimaet mindre. Selv små forandringer kan gøre en stor forskel. Her er fem måder, du kan gøre dit forbrug mere biodiversitets-venligt.

Af Amalie Felding, praktikant, filosofistuderende

Biodiversiteten er truet af os mennesker, ikke mindst gennem vores forbrug og af de valg vi træffer hver dag. Vores behov og ønske om adgang til alverdens varer sker på bekostning af økosystemerne, som ikke kan følge med og nå at regenerere. Skoven fældes og økosystemerne tømmes for deres ressourcer og ikke mindst for at gøre plads til et stadigt voksende landbrug. Når der konstant stjæles mere land fra den vilde natur, fratages både plante-, svampe-, og dyrearterne deres levesteder. Da vores forbrugsvaner påvirker markedet, har hverdagens store og små valg stor indflydelse på produktionsomfanget og dermed på naturen og biodiversiteten. Med omtanke kan du påvirke dit eget aftryk positivt.

1. Slow down frem for fast fashion

Mange har hørt, at tøjproduktionen kan være forbundet med brud på menneskerettigheder under produktionen. Men hvad mange ikke er klar over er, at tøjproduktionen også har store negative konsekvenser for naturen. For eksempel, når der udledes giftstoffer i floderne ved produktionen af traditionelle blå jeans. I tøjindustrien bruges ordet “bæredygtigt” ofte til at indikere, at varerne er produceret på etisk og ansvarlig vis. Bæredygtig tøj står i modsætning til ‘fast fashion’ – et begreb der anvendes om produktions- og marketingsmetoder, der fokuserer på store kvantiteter, der leveres i al hast til et marked med forbrugere, der konstant forøger og udskifter kollektionen i deres klædeskab. Det er en branche, der traditionelt har opfordret til overforbrug, men flere og flere fra branchen er begyndt at brande sig som bæredygtige. Det er dog ikke altid lige let at gennemskue, om dit yndlingsmærke producerer sit tøj ansvarligt eller ej, og langt de fleste tekstiler er produceret på bekostning af miljøet og klimaet. Opdyrkning af eksempelvis bomuld kræver megen plads, store mængder vand og det udpiner ofte jorden. Også viskose, som produceres af cellulosefibre fra træerne, påvirker miljøet. Genbrug er derfor et glimrende alternativ, da det er mere bæredygtigt og billigere end at købe nyt. Når du har brug for tøj, er genbrug, enten i butikkerne eller online et bæredygtigt valg, og du er med til at bremse brug-og-smid-ud-forbruget. Hvis du køber nyt, så gå efter god kvalitet og materialer, der holder længere - evt. overvej at støt din lokale skrædder.

foto: Rio Lecatompessy, Unsplash

2. Stil krav til din mad

Vores kost- og madvaner spiller en central rolle i den manglende plads til naturen. Vi har hørt det før: “Spis mindre kød”. Men er det så simpelt? Svaret er ja! Kvæg, svin og andre dyr i fødevareproduktionen indtager mange kilo foder per kilo produceret kød. De fleste husdyr fodres blandt andet med soja, som er produceret i områder, hvor de tropiske skove er blevet fældet til fordel for sojaproduktionen. Skovrydning udleder CO2, og samtidig er de tropiske skove de mest artsrige på jorden. Da over 80 procent af verdens landbrugsarealer går til dyrefoder, er det både ressource- og pladsbesparende at skære drastisk ned på vores kødforbrug og spise mere plantebaseret kost. Der er dog stor forskel på, hvordan afgrøder produceres og transporteres til Danmark. Det er derfor ofte en fordel at vælge lokalt producerede økologiske varer og at vælge årstidens grøntsager og bælgfrugter.

3. Vær bevidst om din transport

Privatbilismens afbrænding af fossile brændstoffer bidrager til klimaforandringerne. Vi afbrænder nemlig dagligt næsten 12,8 millioner liter benzin i trafikken i Danmark. Selv bioethanol, som det er et krav, at brændstof skal opblandes med, koster naturen plads. Den produceres nemlig blandt andet af sukker, raps og soja, hvis produktion i stigende grad fortrænger økosystemerne inklusiv regnskovene. Du hjælper derfor ikke kun miljøet, men også plante- og dyrearter ved at tage cyklen, bussen eller toget i stedet for bilen. Bilen forurener nemlig mange gange mere end både bus, tog og metro. At overveje, hvilken transportform man benytter i sin dagligdag er derfor vigtig for både klimaet og naturen. Hvis du kan undgå det, så lad være med at flyve, når du skal på ferie eller forretningsrejser. Planlæg eventuelt ferier til mindre fjerne destinationer og tag i stedet på opdagelse med toget eller bussen til eksempelvis spændende steder i Europa

foto: Igor Lypnytskyi, Unsplash

4. Gennemsku greenwashing - salgsteknikker i forklædning

‘Greenwashing’ er et begreb, du sikkert har hørt om. Mange produkter er påklistret begreber som “klimavenligt”, “CO2-neutralt” og “bæredygtigt”, da mange virksomheder har regnet ud, at forbrugerne gerne vil undgå skadelige produkter. Det dækker ofte over vildledende markedsføring, og mange påstår fejlagtigt, at deres produkter er grønnere og mere bæredygtige, end de reelt er. Koncernen Danish Crown har for eksempel forsøgt at bilde danskerne ind, at dens slagtesvin er klimavenlige på trods af, at en stor del af dem fordres med soja, der kommer fra områder i Amazonas, hvor regnskoven ryddes. Flere fly-, tog- og busselskaber lokker ligeledes med en klimaneutral tur, hvor man for et par kroner ekstra kan plante træer, der skal “kompensere” for udledningen, turen har kostet. Man kan også opleve greenwashing i mange andre brancher, og mange brancher har selv opfundet deres egne såkaldt bæredygtige certificeringsordninger. Der er sågar eksempler på, at olie og kulselskaber brander deres fossile brændstoffer som klimaneutrale. Det er derfor en god idé at sætte sig ind i, om virksomhederne reelt har noget at have deres påstande i - eller om de greenwasher deres produkter. Det kan være svært at finde rundt i de forskellige mærker og certifikater, men med omtanke kan du undgå at falde i de mest åbenlyse fælder. Hvis muligt, så stil kritiske spørgsmål til dem, der forsøger at sælge dig noget, som de påstår er bæredygtigt. Her kan du ofte hurtigt luge ud i de mest åbenlyse, og du undgår på den måde at bidrage til, at dit forbrug får unødvendigt negativ påvirkning på naturen. Brug derfor omtanke, når nogen påstår, at de er grønne og vær klar over, at næsten intet, der påstår at være det, er CO2-neutralt.

5. Sorter dit affald

Affaldssortering er ikke blot et pseudomiljøhensyn. Det nytter faktisk. Der er forskel på affald, men når det smides i den normale skraldespand, ryger det til forbrænding, og potentielt går mange ressourcer til spilde. Når vi sorterer affaldet, kan det genbruges til nye produkter, og vi undgår at skulle udvinde og skaffe råstoffer og producere nyt. Madaffald kan blive til muldjord, men giver omvendt en dårlig forbrænding, hvis det smides i skraldespanden. Glas og metal kan genanvendes, så der ikke skal udvindes og smeltes nyt. Elektronik har vigtige ressourcer som sølv, guld og kobber, pap kan genanvendes mange gange, så nye træer ikke skal fældes og plastik kræver energi at producere, og bør også genanvendes. Derfor bør du altid, hvis muligt sortere disse, så det kun er restaffald,der ikke kan sorteres, der brændes af. Det er desuden vigtigt at holde sig opdateret, da sorteringssystemerne somme tider ændres eller fornyes. Hvis man ser affald i naturen, kan det gøre en forskel at samle det op og smide det ud eller sortere det korrekt. Det gør nemlig også en forskel!

Hvis du vil vide mere, kan du finde oplysninger om sortering og affald på miljøstyrelsens vejledning om indsamling af husholdningsaffald. Her findes videoer, der illustrerer præcis, hvordan man gør, hvis man er i tvivl. Her kan man også se, hvordan man deltager i en skraldesafari, hvor man går på opdagelse efter skrald i sit lokalområde og lærer, hvor længe det tager naturen at nedbryde forskellige typer affald.

Foto Pawel Czerwinski, Unsplash
foto: Pawel Czerwinski, Unsplash

Du kan også hjælpe os med at hjælpe naturen

De nævnte eksempler kan forhåbentligt hjælpe dig med et bevidst forbrugerliv, men også til at værne om biodiversiteten i verden. Hvis man føler sig uinspireret med hensyn til gaveidéer, kan man give et af Verdens Skoves regnskovscertifikater, som er med til at beskytte træ- og dyrearter i især Mellem- og Sydamerika eller et skovcertifikat, der støtter urørt skov i Danmark. Alternativt kan man overveje en oplevelsesgave til et af de smukke steder i Danmark.

Se desuden Verdens Skoves klimaforbrugerguide for at læse mere om, hvilken forbindelse dit forbrug har til både klimaet og naturen: Mere klimavenligt forbrug.

Ud over forbrugsvanerne er det også vigtigt, at vi beder vores politikere om at forholde sig til, at naturen er under pres, eksempelvis ved bidrage til underskriftindsamlinger, borgerforsalg, demonstrationer, og gennem dit kryds til kommunal-, Folketings- og EU-parlamentsvalget.

Verdens Skove arbejder aktivt for at bevare biodiversiteten både i Danmark og i vores samarbejdslande i Latinamerika og Afrika. Ved at skrive under på vores biodiversitets-kampagne gør du med det samme en indsats for at give naturen plads.

Skriv under her: https://givnaturenplads.verdensskove.org/#signup