Vest-Papua er et af verdens absolutte biodiversitets hotspots.

Gør Vest Papua til verdens første naturbeskyttede provins

Af Magnus Bruun Knudsen.

I det østlige Indonesien ligger Vest-Papua, et af verdens absolutte biodiversitets hotspots. Samtidig med at der er storstilet FN-topmøde om biodiversitet i Egypten, er et treårigt lokalt projekt nu få skridt fra at gøre Vest Papua til verdens første naturbeskyttede provins, men der er brug for din underskrift.

Vest-Papua er en provins lidt over tre gange større end Danmark. Imens en stor del af resten af Indonesiens regnskov allerede er blevet erstattet af palmeolie-plantager, ligger Vest-Papuas enorme regnskove stort set urørt hen. Disse regnskove er hjemsted for et helt unikt dyreliv med talrige arter af paradisfugle, trækænguruer og den dinosaurlignende strudsefugl, kasuaren. Langs kysterne af de mange øer i Vest-Papua findes de koralreve der er hjemsted for verdens højeste biodiversitet i havet. Her lever hvaler, skilpadder, hajer og djævlerokker sammen med 1800 fiskearter og 75 % af verdens arter af hårde koraller.

I tre år har organisationerne Blue sphere foundation, Conservation international og senere også Sealegacy arbejdet for at gøre Vest-Papua til verdens første naturbeskyttede provins, og det er nu blevet til et reelt lovforslag, der skal til afstemning for at gøre dette til en realitet.

Støttende medlemmer fra Vest-Papuas parlament har opfordret til en global underskriftindsamling, for at kunne få vedtaget dette lovforslag, og det er netop denne underskriftsindsamling, der har hårdt brug for to minutter af din tid.

Skriv under her

Støt Verdens Skove med dine julegaver her