Foto af Mongabay.

Oprindelige folks kvinder beskytter Amazonas-vådområde mod overfiskeri

I Ticoya-reservatet i Amazonas har kvinder fra forskellige oprindelige folk taget initiativ til genopretningen af et vådområde, der er kraftigt påvirket af overfiskeri. Gennem partnerskaber med miljøorganisationer og myndigheder har de fået gennemført vedtagelsen af en aftale om bæredygtigt fiskeri samtidig med, at de aktivt monitorerer fiskebestandene og genopretter skovene.

Kvinder fra oprindelige folk i Ticoya-reservatet i Colombias Amazonas-region har indtaget en afgørende rolle i kampen for at beskytte det unikke vådområde omkring Lake Tarapoto mod overfiskeri. Det skriver Mongabay.com.

Lake Tarapoto-vådområdet er hjemsted for et væld af fiskearter, der er vigtige for både økosystemet og fødevaresikkerheden for de 22 oprindelige folk, der bor i området. Dog har vådområdet ved Lake Tarapoto gennem årtier været udsat for intensivt overfiskeri, hvilket har skadet fiskebestandene og økosystemet.

Kvinder i fronten
Med Lilia Java, kvindelig leder af Cocama-folket, i spidsen for initiativet, har lokale kvinder har påtaget sig rollen som vogtere af biodiversiteten i området, og de har gennem en række initiativer sikret, at fiskebestandene udnyttes bæredygtigt. Eksempelvis overvåger de nøje fiskebestandene, og de har dannet partnerskaber med lokale myndigheder og miljøorganisationer i arbejdet mod en bæredygtig fiskeriaftale, der nu sætter restriktioner på fiskeriet.

Lilia Java forklarer til Mongabay, at vådområdet omkring Lake Tarapoto har stor betydning for kvinderne: Det er deres læringsrum, deres hjem og et symbol på deres kultur og historie. Det er stedet, der giver næring til alt liv i deres område. Derfor er det også vigtigt for dem at bevare dette område.

Foto af Lilia Java via Mongabay.

Kvinderne arbejder desuden med at genoprette og beskytte de oversvømmede skove i flod- og søbredderne, også kendt som pepeaderos. Disse skove er vigtige, fordi her gror frugter, der er en vigtig fødekilde for fiskene.

En vigtig del af kvindernes initiativ er også deres indsats for at uddanne lokalsamfundet i vigtigheden i at bevare og respektere biodiversiteten i området. De arrangerer blandt andet workshops for at oplyse både de oprindelige folk, andre lokale i området samt resten af samfundet om vigtigheden i at beskytte vådområdet og dets fiskebestande. Denne involvering har øget de øvrige lokales incitament til også at værne om områdets biodiversitet. Kvindernes arbejde har resulteret i en stigning i områdets fiskebestande.

Oprindelige folk er afgørende partnere i naturgenopretningsprojekter
Kvindernes lederskab og ekspertise i bæredygtigt fiskeri og naturgenopretning er et inspirerende eksempel på, hvordan lokal viden og engagement kan bidrage til at beskytte økosystemer og passe på lokale naturressourcer. En række studier viser også, at biodiversiteten som regel er højere i områder, hvor oprindelige folk har territoriale rettigheder til jorden. Netop derfor udgør oprindelige folk vigtige samarbejdspartnere for Verdens Skove i vores arbejde for en rigere skovnatur. Ved at styrke de oprindelige folks rettigheder, kan vi hjælpe med at beskytte naturområder mod afskovning, minedrift, ulovligt fiskeri og andre former for rovdrift, som truer de tropiske skove og de omkringliggende økosystemer. Udover at gavne biodiversiteten og de lokale økosystemer, gavner det samtidig de oprindelige folks livsgrundlag og modvirker de globale klimaforandringer.

Lake Tarapoto. Foto af Conservation International Colombia via Mongabay.