Regnskov vinder over palmeolie på Borneo

Regnskov vinder over palmeolie på Borneo

Der er gode nyheder for Nature Tours’ nyeste projektsamarbejde i den uberørte regnskov Maliau Basin på Borneo. Lige før jul opnåede det nærliggende skovområde Kuamut, der sikrer en vital biologisk korridor til Maliau Basin, nemlig beskyttelse.

Det må være årets bedste julegave, Borneos regnskove fik sig denne jul. Med beskyttelsen af Kuamut, sikres passagen mellem de to urørte regnskove Maliau Basin og Danum Valley i den malaysiske delstat Sabah på Borneo.
Passagen, som i en årrække lidt under massiv skovhugst, udgør en vital udvekslingskorridor imellem de to skove og er en vigtig livsnerve for Sabahs ekstensive flora- og faunaliv.

Som store oliepalmeplantager i stigende grad har gjort indhug i Kuamut, er det derfor ikke et sekund for tidligt at det 68,000 hektar store område nu kan kaldes Kuamut Forest Reserve og derved klassificeres sammen med den øvrige femtedel af Sabahs samlede areal, der i dag er under beskyttelse.

Det statsejede Kuamuts beskyttelsesstatus vil helt konkret betyde at at der sættes en stopper for alle planer om yderligere tømmerhugst samt udvidelsen af oliepalmeplantager. Samtidig udvides en af Borneos største biologiske korridorer, hvilket vil forbedre områdets truede dyrearters overlevelsesmuligheder væsentligt.

“Det er en fantastisk nyhed,” siger Louise Skotte Møller, rejsekoordinator i Nature Tours. “Maliau Basin er et fuldstændig unikt område, og beskyttelsen af dets tilstødende områder er et vidnesbyrd til Sabahs positive udvikling i forhold til naturbeskyttelse.”

Elefanternes trædesti
Sabahs regnskove er hjem til Borneos største andel af biodiversitet og har en enorm bevaringsværdi. Den sydøstlige del, der rummer Maliau Basin, Kuamut og Danum Valley, huser bl.a. næseaber, solbjørne, leopardkatte, pygmæelefanter, den yderst sjældne banteng okse, syv arter af næsehornsfugl samt et væld af kandebægere og orkidéer. Kuamut Forest Reserve er i sig selv hjem til over 700 vilde orang-utaner, hvis hjem nu er fremtidssikret.

Dyrenes mulighed for sikkert at kunne bevæge sig mellem Maliau Basin og Danum Valley vil øge deres overlevelseschancer betydeligt og kan endda være med til at udbedre klimaforandringers påvirkninger i området. Den biologiske korridor, der strækker sig fra lavland til submontan bjergskov, tillader nemlig plante- og dyrearternes bevægelse og deraf tilpasning, som temperatur og regnfaldsmønstre ændrer sig.

Sabah - fra miljøkatastrofe til spydspids i regnskovskampen
Beskyttelsen af Kuamut er efterhånden eksemplarisk for Sabahs fremsynede tilgang til naturbeskyttelse - en tilgang man ellers skal se langt efter på Borneo, som plages af skovafbrændinger og den evige udbredelse af oliepalmeplantager. Men ser man få årtier tilbage i tiden var billedet mindre lyst i Sabah. Gennem anden halvdel af det sidste århundrede har industriel skovhugst ryddet Borneos over 100 millioner år gamle regnskove i et tempo, der er oversteget selv regnskovsrydningen i Amazonas.

Hundredvis af arter er udrydningstruede, ligesom flere desværre allerede er udryddet, herunder sumatranæsehornet, der blev erklæret udryddet i Malaysia så sent som i 2015. Men i Sabah er man begyndt at vende den negative udvikling. Siden 1990 har man godt og vel tredoblet andelen af beskyttet regnskov, og i alt er 1.8 millioner hektarer i dag totalt beskyttede. I følge Sabah Forestry Department, er målet at opnå totalbeskyttelse af 2,3 millioner hektarer, svarende til 30 % af Sabahs areal, inden år 2025.

Nature Tours, Verdens Skove opstartede i 2015 et samarbejde med Yayasan Sabah, der driver Maliau Basin Conservation Area. Der er nu muligt at komme til dertil og arbejde frivilligt for områdets fortsatte beskyttelse. Læs de to første frivilliges beretning derfra i næste udgave af Skov & Folk.

Læs mere om Maliau Basin og dine muligheder for at rejse dertil med Nature Tours her.