Juana Pinto i Monte Verde i Bolivia høster honning fra vilde bier. Foto: APCOB.

Regnskovscertifikater sikrer både vilde bier og oprindelige folks fremtid i Bolivias skove

Igen i 2022 solgte Verdens Skove et stort antal regnskovscertifikater, og det er nu besluttet, hvad halvdelen af pengene skal gå til. I alt går 365.000 kroner til biodiversitetsbeskyttelse og oplysningsarbejde i Monte Verde i Bolivia.

Af Nanna Jochumsen og Lærke K. Taidal

Det summer af liv i Monte Verde i Bolivia, og en del af pengene fra salget af regnskovscertifikater i 2022 skal bruges her i 2023 på at sikre, at der bliver ved med at være masser af liv i skovene. Pengene skal nemlig blandt andet bruges til at beskytte to forskellige truede hjemmehørende biarter. Det er henholdsvis Melipona rufiventris Lepeletier og Tetragonisca angustula, som Chiquitano-folket i Monte Verde får vild honning fra.

I 2022 bidrog salget af regnskovscertifikater med 731.250 kroner, som går direkte til projekter i skovene i Verdens Skoves projektlande. I år går halvdelen til Bolivia og den anden halvdel til Honduras, hvor de konkrete indsatser endnu ikke ligger helt fast.

I Monte Verde er to landsbyer allerede i gang med at domesticere bierne – altså gøre dem til en form for husdyr. Det gør de ved at lave og opsætte små trækasser til bi-familierne, så de begynder at lave honning tæt på landsbyerne. Den honning kan kvinderne så høste og sælge. Muligheden for at tjene penge på bierne giver de lokale en ekstra grund til at passe godt på bierne, så der i fremtiden kan blive flere af dem.

Det er præcisionsarbejde, når man skal have alt honning ud af kassen. Foto: APCOB.

“Det er vigtigt, at de oprindelige folk i skovene kan tjene penge, der hvor de bor. Ellers flytter de til byerne, og så rykker der andre mennesker ind i skoven, som fælder den,” siger Gry Errboe, der er koordinator for Verdens Skoves projekter i Bolivia.

For at give bierne de bedst mulige vilkår for at blive til mange flere vil Verdens Skove i fremtiden gerne udvide til mange flere landsbyer, og her er pengene fra regnskovscertifikaterne afgørende. De skal nemlig bruges på at få en biolog til at hjælpe med at sikre, at bierne domesticeres på den mest bæredygtige måde, så vi undgår de ulemper, der kan være ved domesticering. Biologen skal blandt andet undersøge og rådgive kvinderne om, hvordan de undgår indavl og sygdomme hos bierne.

Den viden skal også bredere ud, så andre kan få gavn af den – det kan for eksempel være til nye landsbyer i området, som også gerne vil være en del af bi-beskyttelsesarbejdet.

“Det her er et eksempel på, hvordan beskyttelse og benyttelse kan gå hånd i hånd, og det vil vi gerne have mange flere landsbyer med på,” siger Gry Errboe.

Kvinderne fra Monte Verde i Bolivia er med deres fremstilling af honning, som de hælder på små flasker, med med til at beskytte de små truede vilde bier, som er hjemmehørende i området. Foto: APCOB.

Fotofælder skal engagere børn og unge
Pengene fra regnskovscertifikaterne skal ikke kun bruges på bier – nogle af penge skal bruges på at beskytte andre arter – og præcis hvilke skal de lokale børn og unge være med til at vælge. Derfor bliver der sat fotofælder op i Monte Verde, så både de lokale og eksperter kan se, hvilke dyr der går rundt i skovene.

“Jo mere man ved om biodiversiteten i området, jo mere har man lyst til at passe på den,” siger Gry Errboe. “Det er vigtigt, at den næste generation vokser op med en viden om og en lyst til at passe på skoven, som jo er deres fremtidige hjem”.

For at engagere de lokale børn og unge i beskyttelsen af biodiversiteten skal de være med til at se billederne fra fotofælderne igennem sammen med en ekspert fra det lokale naturhistoriske museum. Børnene og de unge skal herefter udvælge en eller to arter, der skal laves informationsmateriale om. Samtidig bliver billederne brugt til at skabe en fælles samtale blandt de lokale om dyrene og deres betydning i området, og så kommer billederne til at indgå i museets samling, hvor studerende kan få adgang til dem.

Regnskovscertifikater gennem 36 år
Regnskovscertifikaterne blev introduceret af Verdens Skove, som dengang hed Nepenthes i 1987, og de blev lynhurtigt en succes. Gennem årene har mere end 250.000 danskere købt et regnskovscertifikat.

De første år gik pengene fra certifikaterne til opkøb af skov i Costa Rica og Ecuador, og den skov står stadig. I dag køber vi ikke længere regnskov. I stedet støtter Verdens Skove de lokale familier og oprindelige folk, der lever i skoven, i at leve bæredygtigt af og med skoven og kæmpe for den, når andre vil fælde den. Vores erfaring er, at det er den mest effektive måde at bevare skov.

Hvert år introducerer Verdens Skove et nyt motiv på certifikaterne udformet af den uforlignelige fugletegner Carl Christian Tofte. I 2022 kom den sjældne Bjergnyala fra Etiopien med i samlingen. Årets motiv bliver altid offentliggjort i efteråret, så hold øje med vores webshop og sociale medier for 2023’s motiv. Du kan også læse meget mere om regnskovscertifikaterne og de tropiske skoves betydning for biodiversitet og klima her.

Tak!
Kæmpestor tak til alle vores medlemmer og købere af regnskovscertifikater for deres støtte, som gør det muligt for os at fortsætte vores arbejde med at bevare og beskytte verdens skove.