Still-billede fra filmen 'Jens Big Day at the Supermarket'

Seks fantastiske animationsfilm der taler til hjernen og hjertet.

Studerende fra The Animation Workshop, som er en del af VIA University College, har lavet seks små animationsfilm til Verdens Skove. Nogle med et dystopisk tema andre med henvendelse til den enkelte forbruger, men alle med samme klare budskab: Du kan være med til at redde regnskoven.

Skrevet af: Sanne Lundqvist

Hvert år vælger de animationsfilmsstuderende fra The Animation Workshop en NGO at lave afgangsprojekt for. I år faldt valget på Verdens Skove, som har fået tilsendt seks små film, der handler om beskyttelse af regnskoven.

De er blevet rigtig flotte og vi er virkelig glade for dem. Det betyder meget for en lille NGO som os”, fortæller en glad Nikolai Lang, kommunikationschef for Verdens Skove.

Vi lagde filmen 'About Mom' op på Facebook i forbindelse med Mors Dag og den er allerede blevet set over 54.000 gange”, tilføjer han.

Beskyt regnskoven – den kan ikke klare det alene

Nogle af de små film har fokus på den dystopiske fremtid der truer regnskoven.

I filmen “Tiny Troopers” mærker vi panikken blandt firben, insekter og fugle, der skynder sig gennem en skov i brand for at redde det sidste træ, der er blevet savet midt over. Med teksten “De kan ikke klare den alene” er budskabet klart: sammen kan vi redde regnskoven og de dyr der bebor den.

Lidt mere skræmmende bliver fremtiden i filmen “The Last Rainforest”, hvor en pige er på familieudflugt til regnskoven. Hendes fascination af den bevarede natur afslutter brat, da de skal afsted. Som den eneste kigger pigen ud af vinduet, hvor udsigten på et splitsekund skifter fra frodig regnskov til et øde og nedbrændt landskab, så langt øjet rækker.

Med den fortsatte fældning af regnskoven og de ukontrollerede forhold, der stadig er at finde flere steder i verden, er det den fremtid vi bevæger os hen imod”, fortæller Nikolai Lang og tilføjer: “Som vi ser det både i Bolivia og Peru er der stadig mange grupper, der fælder store regnskovsområder ulovligt, hvilket har store konsekvenser for dyr og lokalsamfund. Det er blandt andet det vi arbejder for at stoppe.”

Red regnskoven med indkøbskurven

Andre af de filmproduktioner taler til den danske forbruger. I 'Jens’ Big Day at the Supermarket' står den typiske travle dansker, Jens, hele tiden mellem at skulle vælge enten de røde eller grønne varer. Regnskovsfrøen og alligatoren prøver forgæves at lede hans opmærksomhed hen mod de grønne varer. Det er først for alvor den store bjørn, som får ham til at kigge ordentlig efter på de grønne pakker og se hvad de indeholder - eller for den sags skyld ikke er indeholder, hvilket i dette tilfælde er palmeolie.

Du kan som forbruger sætte dit præg på bæredygtig brug af regnskovenvære med til at præge  beskyttelsen af regnskoven. Ved fx at gå efter FSC-mærket, som frøen peger på i filmen, når du køber trævarer støtter du op om FSC-certificering. FSC-certificering fokuserer på at skabe ordentlige arbejdsforhold for lokale arbejdere og bæredygtig brug af regnskovens ressourcer”, fortæller Nikolai Lang.

I “The Green Giant” får vi et tydeligt billede på, hvordan opmærksomhed rettet mod regnskoven kan mærkes. Her render et stort grønt regnskovsvæsen rundt i storbyen som en hjemløs. Jo mindre opmærksomhed den får des mere skrumper den ind. Den vokser pludseligt op igen, fordi der endelig er nogle, der retter deres opmærksomhed på den og investerer i den.

Beskyttelse af regnskoven er ikke kun for hippier

I filmen 'That’s Cool' finder et heavy metal-band alle de seje ting som regnskoven har at byde på, hvilket bl.a. er et growlende dovendyr og et crowdsurfende firben. Lyden af et fældet træ afbryder begejstringen ved regnskovens coolness og efterlader bandmedlemmerne med ordene “That’s not cool.” Det er cool at beskytte regnskoven - også for de pigtrådselskende.

Stor tak til de studerende der har arbejdet for at lave de seks film. Filmene bliver udgivet løbende (på Youtube og Facebook) i forbindelse med vores kampagner.

FAKTA: The Animation Workshop er en del af VIA – Center of Excellence for Animation, Visualisation and Graphic Storytelling, som er en af Europas førende uddannelser indenfor animation.