Danish Crowns efterspørgsel er med til at drive den brasilianske afskovningen for at få konstant mere plads til soja.

Sojaens rejse: Fra skovrydning til Danish Crowns hotdogs og flæskesteg

En ny international rapport, som Verdens Skove er medforfatter til, viser sammenhængen mellem soja fra områder med skovbrande og skovhugst i Brasilien og Danish Crowns produkter i Danmark. Den danske kødproducent, Danish Crown, har ikke styr på, hvor sojaen i forsyningskæderne kommer fra, og virksomhedens kødproduktion er derfor med til at drive skovrydning.

En ny rapport som Verdens Skove har lavet sammen med Mighty Earth i USA og Regnskovsfondet i Norge viser, at store mængder soja fra Brasilien indgår i koncernens produkter. Det er især soja fra Matopiba regionen og Matogrossostaten i Brasilien, hvor skovene ryddes utroligt hurtigt for at gøre plads til mere soja, der blandt andet ender i Danish Crowns produkter. Researchen bag rapporten har sporet sojaen fra de problematiske områder til siloer, hvor den blandes med soja fra andre områder, og herefter fragtes den til Danmark nogle gange via andre lande som Tyskland og Holland. Rapportens beregninger viser, at minimum halvdelen af den soja, Danish Crowns producenter bruger, kommer fra de områder, hvor der er fare for, at skovene er blevet ryddet.

Med en import på omkring 1,7 millioner tons soja om året optager det danske forbrug et område på størrelse med Sjælland, Falster og Bornholm. Omkring 53 procent af den importerede soja bliver brugt til svinefoder. Soja er sammen med kvægdrift, tømmerhugst og palmeolie en af de største årsager til ødelæggelser af de tropiske skove. Det går hårdt ud over klimaet, biodiversiteten og de mennesker, der har skoven som livsgrundlag, ikke mindst oprindelige folk.

Et af problemerne med sporingen af sojaen fra Brasilien og Argentina er netop, at man mange steder undervejs blander sojaen i siloer, så soja fra skovområder bliver blandet med ikke-skovryddende soja. Derfor ved importørerne ikke noget om, hvor deres soja kommer fra. Dog er størstedelen af sojaen i Danish Crowns forsyningskæde, som komme til Danmark direkte fra Argentina eller Brasilien eller indirekte gennem andre lande, dyrket i risikoområder, og det meste er ikke certificeret imod skovrydning. Det viser beregningerne i rapporten, som blandt andet bruger udelukkelsesmetoden til at komme frem til resultatet.

Danish Crown bør tage ansvar

Ifølge politisk koordinator for Verdens Skove, Gry Bossen, er det ærgerligt, at vi i Danmark reelt ikke kan vide os sikre på, om det er afskovningfrit kød, når vi køber svin i supermarkederne.

“Vores undersøgelse viser, at den soja, der importeres, desværre også kommer fra afskovede områder i Sydamerika. Dermed er Danish Crown medansvarlige, når skovene ryddes. For Danish Crown aner ikke, hvor sojaen kommer fra, og virksomheden har hidtil ikke stillet nogen krav til, at den soja, der indgår i produktionerne af de svin, de slagter og forarbejder, skal være afskovningsfri. Når danskerne tager dansk produceret svin op af køledisken, så er den jo primært fodret med soja. Og derfor er det umuligt at sikre sig, at flæskestegen ikke er opfodret med soja, der har været med til at øge skovrydning i Sydamerika,” fortæller hun.

“Danish Crown bør få styr på sine forsyningskæder af soja, så den ikke er med til at drive en afskovning, der ødelægger uvurderlige naturområder, og som overtræder oprindelige folks rettigheder og i stigende grad også koster de oprindelige folk livet. Danish Crown kan omvendt med sin efterspørgsel være med til at skabe et udbud for afskovningsfri soja. Samtidig kan de lægge pres på den politiske linje, der hersker i Brasilien lige nu, hvor industrien og bønderne lige nu direkte opfordres til at ødelægge skovene,” oplyser Gry Bossen.

Hun fortæller, at det samtidig ville være godt, hvis vi generelt sænker vores kødforbrug, da det har en stor klimapåvirkning. Især når dyrefoderet fører til ødelæggelse af de tropiske skove, der er hjem for oprindelige folk og et væld af arter.

Verdens Skove har startet en kampagne, hvor vi arbejder for at få Danish Crown til at tage ansvar for deres forsyningskæder. Hjælp os med at lægge pres på Danish Crown - skriv under her.

Læs hele rapporten her.