Stem for skoven: Stil grønne spørgsmål til din folketingskandidat

Stem for skoven: Stil grønne spørgsmål til din folketingskandidat

Selvom der ikke er udskrevet valg endnu, er den politiske debat op til valget allerede i fuld gang. Verdens Skove mener, at skovene og klimaet bør være en central del af denne debat. Derfor har vi lanceret platformen “Stem for Skoven” med inspiration til spørgsmål om skov, klima og natur, som man kan stille sin folketingskandidat.

Præ-valgkampen er i fuld gang og fyrer godt op under de politiske debatter over hele linjen. Men for første gang mener et flertal af danskerne ifølge nye målinger foretaget af Norstat og Kantar Gallup, at klimaet er den vigtigste politiske dagsorden.

Verdens Skove glæder sig over den voksende grønne bevidsthed blandt vælgerne og oplever, at også skovenes betydning for klima og natur får større og større opmærksomhed blandt politikerne og i befolkningen.

“Danmark er med til at lægge et stort pres på skovene herhjemme og uden for landets grænser. Det har stor betydning for klimaet, den globale artsrigdom og livet på Jorden. Samtidigt er der et enormt potentiale i skovene både som klimaløsning og som den bedste og billigste vej til at give vores truede arter en håndsrækning,” siger Gry Bossen, politisk koordinator i Verdens Skove. Hun fortsætter:

“Vi oplever for øjeblikket en stigende interesse i både truslerne mod skovene og deres potentiale i klimakampen, og derfor håber vi, at vælgerne også vil tage skovene med ind i folketingsvalget. Både i valgkampen og når det bliver tid til at sætte sit kryds på valgdagen.”

For at hjælpe vælgerne med at gøre dette, har Verdens Skove lanceret hjemmesiden “Stem på Skoven” med spørgsmål og baggrundsviden relateret til skovene, som danskerne kan stille deres folketingskandidater op til valget. Her kan man finde spørgsmål til blandt andet dansk skovnatur, klima og skove i et internationalt perspektiv, samt biomasse fra skoven.

“Tanken er, at man kan tage spørgsmålene med til vælgermøder og andre valgarrangementer, hvor det er muligt at gå i dialog med de politiske kandidater. Dermed kan man blive klogere på, hvilke politikere der reelt vil arbejde for skovene og klimaet - og man skubber samtidigt på for, at de gør det. Det er en måde at vise politikerne, at dét her er et område, som deres vælgere går op i,” forklarer Gry Bossen.

Se platformen “Stem på skoven” her.