Trump kan ikke stoppe verdens klimamomentum

Kommentar af Gry Bossen

Selvom USAs næste præsident kommer til at hedde Donald Trump, og selvom han har sagt, at han vil trække tæppet væk under USAs klimaindsats, og at klimaforandringerne er en kinesisk konspiration, så er det min vurdering at verden rykket sig så meget, at han og USA ikke alene vil kunne standse kampen mod global opvarmning.

Jeg tror, at selvom USA er det land, der udleder mest per indbygger, og selvom USA har megen international indflydelse, så er det alligevel stort set umuligt at ignorere fordelene ved grøn omstilling. Lige nu konkurrerer Indien og Kina om at være størst på grøn energi. Og den grønne omstilling er blevet big business på verdensplan, så selvom USA vil stoppe op, så står mange i kø for at få del af den grønne omstillingskage. Desuden er langt de fleste klar over de negative konsekvenser, som klimaforandringerne har, at det reelt ikke vil være i nogens interesse at standse op.

Hvad vil han gøre? Han har sagt, at han vil trække USA ud af klimaaftalen fra Paris og standse indbetalingerne til FNs programmer, der arbejder imod global opvarmning. Hvad kan han så konkret gøre? Han kan trække USA helt ud af FN og Klimakonventionen fra 1992, og om tre år kan han han ifølge klimaaftalen fra Paris trække USA ud her også. Desuden kan han vælge at lade være med at følge de implementeringer, som USA ellers har lovet at gennemføre. Og sidst, men ikke mindst har han sagt, at han vil sætte gang i massive udvindinger af, det han kalder ”rent kul”, olie og naturgas. Men der er flere ting, han tidligere har udtalt, som lige pludselig er fjernet fra hans kanaler. Så lad os håbe på det bedste.

Dertil er der selvfølgelig en risiko for, at USA trækker andre lande i en negativ retning og bremser op for den grønne omstilling – ikke mindst fordi Kina og USA oprindelig gik sammen for at sætte skub i klimaaftalen i Paris. Selvom USA selv har mange interesser i den grønne omstilling, og at landet står til ”shaming”, hvis de ikke løfter sin del af læsset for at bremse klimaforandringer, så er det nok ikke noget, der rører Donald Trump.

Hvis USA's næste regering begynder at modarbejde klimaaftalen og klimaindsatsen, så er der meget, der tyder på, at civilsamfundet vil rykke endnu mere på det. Lige nu hersker der på COP22 i Marrakesh en stemning i civilsamfundsgrupperne, der gør, at selvom eller ligefrem fordi Donald Trump kommer til magten, så giver manden en ekstra skalle og kæmper indædt for at få klimaaftalen til at lykkes. Samtidig lægges der et stort pres på USA, både udefra men også fra den nuværende amerikanske regering selv, så der indføres såkaldte checks and balances, så det ikke bliver så let at rive det hele ned igen.

Indtil videre ved vi dybest set ikke, hvad Donald Trump vil gøre. Der er dog lige nu så meget momentum i klimaaftalen og i udarbejdning af implementeringen, at USA ikke kan standse den alene.