Verdens Skove: Kan en rumstation redde biodiversiteten?

Verdens Skove: Kan en rumstation redde biodiversiteten?

Jorden er ved at løbe tør for plads, for vi mennesker har snart indtaget alle hjørner og kroge af planeten. Vi har allerede påvirket 75 procent af landjordens overflade og én million insekt-, plante- og dyrearter vil blive truede af udrydning indenfor de næste årtier. Vi har derfor udviklet denne lille kampagne, stærkt inspireret af Rokokoposten: Der er kun én løsning; vi må bygge en rumstation til de pressede arter.

Verdens Skove: Vi bliver nødt til at bygge en rumstation

Der er ikke noget, der tyder på, at menneskeheden indenfor den nærmeste fremtid vil sikre den plads, der skal til for at redde biodiversiteten på denne planet. Hos Verdens Skove ser vi os derfor nødsaget til at tage drastiske metoder i brug og kommer her med et visionært forslag til en løsning: Vi bliver nødt til at bygge en rumstation, der skal huse alle Jordens arter, som vi ikke kan finde plads til på Jorden.

“Fordi politikere og virksomheder tydeligvis ikke er klar på at tage de beslutninger, der skal til, for at bevare Jordens biodiversitet, så vil Verdens Skove realisere en rumstation, som lidt ala en Noas Rum-ark skal være dyrenes, planternes og insekternes nye hjem og på den måde give dem en chance for at overleve. Lige nu uddør arterne på Jorden op mod 1.000 gange hurtigere end normalt, og mange arter er snart væk, hvis vi ikke giver dem et nyt hjem NU” forklarer Verdens Skoves nyudnævnte rumstationskoordinator, Rune Rumsen og fortsætter;

“Vi vil forsøge at designe stationen, så der er plads til flere forskellige slags vigtige økosystemer. Der skal gerne være regnskove, ørken, hav, sumpområder og andre jordlignende biosfærer, så alle dyrene har et sted at bo. Der er selvfølgelig en risiko for at nogle arter vil uddø i den lidt skævvredne evolution, der selvfølgelig må opstå på rumstationen, men der er også mulighed for at andre eller nye arter vil udvikle sig og tilpasse sig i de begrænsede omgivelser på rumstationen. Det er en risiko, vi må tage. Oddsene er alligevel bedre end her på Jorden.”

En kamp mod tiden

Da arterne uddør i alarmerende fart, håber Verdens Skove, at rumstationen kan opføres i etaper, så arterne kan flyves op til stationen hurtigst muligt så snart de forskellige moduler med økosystemer bliver færdige.

“Hvis ikke vi begynder at flyve arterne derop, så snart et nyt modul er færdigt, risikerer vi, at de uddør, før vi når at evakuere dem,” siger Rune Rumsen og fortsætter;

“Tag eksempelvis de arter, der lever i Brasilien. Her har landets præsident, Jair Bolsonaro og hans støtter travlt med at rydde landet for skov. Og det kan åbenbart ikke gå hurtigt nok. Derfor skal vi også være ekstra hurtige med at opføre netop den del af rumstationen, der skal huse Amazonas flora og fauna. Andre økosystemer er dog også under pres og også naturen her i Danmark, så vi skal også arbejde hurtigt for at blive færdige med resten, inden arterne løber tør for levesteder her på Jorden.”

Det er meningen, at rumstationen skal huse lige så mange dyr, planter, svampe, insekter og andre organismer, som vi kan få plads til. Derfor er det vigtigt, at vi indsamler så mange penge som muligt, så vi kan bygge stationen så stor som muligt og så hurtigt som muligt. Alt hjælper, men vi skal som en start indsamle 500.000.000 EUR før, vi kan realisere stationen. Vi er godt klar over, at det hidtil har været umuligt at skaffe de nødvendige midler til at sikre biodiversiteten her på Jorden. Det er på trods af, at milliarder af menneskers liv afhænger af eller stammer fra Jordens biodiversitet. Men netop derfor har vi brug for DIN støtte! Donér i dag og giv arterne en ny chance i rummet.

Donér til opførelsen Verdens Skoves rumstation her.

Giv naturen plads på Jorden

Hvis du, ligesom os, synes, rumstationsidéen er absurd og helt urealistisk, og du stadig tror og håber på, at det er bedre at give arterne plads og overlevelsesmuligheder på Jorden frem for i rummet, så skriv under på vores krav om, at politikerne skal handle nu.