Skovrydning i Brasilien. Her er kvægdrift og produktion af dyrefoder blandt de største årsager til at skoven fældes. Foto: Wikipedia / Creative Commons

Vores kødforbrug rydder skov i Latinamerika

Græsarealer til kvæg og dyrkning af foder til landbrugsdyr bidrager i stor stil til skovrydning i Latinamerika. Derfor opfordrer Verdens Skove til, at vi skærer ned på vores kødforbrug. Det er en enkel måde at gøre en forskel for skoven.

Vores kødforbrug er en af de vigtigste årsager til skovrydning i Latinamerika. Det er det, fordi skovene her frem for alt fældes for at gøre plads til græsarealer til kvægdrift og til sojamarker. Mens sojaen anvendes primært som foder til vores landbrugsdyr, ender kvæget som okse- eller kalvekød.

Sammen med palmeolie og trævarer er kvægdrift og soja blandt de fire største skovryddere på verdensplan.

Den aktuelle situation i Argentina og Brasilien

Skovrydning på grund af soja er en aktuel problemstilling især i Argentina og Brasilien, som er de primære leverandører til dansk import af soja.

I den brasilianske del af Amazonas-regnskoven har man ved hjælp af et moratorium på soja, der er dyrket på nyligt afskovede områder, fået reduceret sojaproduktionen, så den nu er ansvarlig for mindre end 1 % af skovrydningen. Men fordi efterspørgslen på kød og dermed soja ikke er faldet, er problemet er blot rykket videre til et andet vigtigt naturområde i Brasilien: Cerradoen, der er en form for skovsavanne. Et nyt studie viser, at cerradoen trues af en massiv udvidelse af landbrugsarealet, og soja er den primære afgrøde. Størstedelen af landbrugsudvidelsen er sket på bekostning af oprindelig Cerrado vegetation.

I Argentina er soja den dominerende afgrøde, som lægger beslag på stadigt mere af landjorden. Den anses af forskere som den primære drivkraft bag skovrydning i Argentinas Gran Chaco skovområde og vurderes at optage mere end 50 % af landets landbrugsjord.

Soja er den primære skovrydder blandt EU-importvarer

EU aftager meget af den soja, som eksporteres fra de latinamerikanske skovlande. Faktisk er soja den største skovrydder blandt alle de produkter, der importeres til EU. Ifølge et studie bestilt af EU Kommissionen var den soja, som EU importerede fra Brasilien, Argentina og Paraguay i perioden 1990–2008, skyld i mere end 50 % af den totale skovrydning forbundet med forbrug i EU.

Vi importerer også okse- og kalvekød fra blandt andet Argentina og Brasilien. Brasilien er verdens største eksportør af oksekød og står for ⅓ af den globale eksport.

Danmark bruger særlig meget soja

Danmark står for 5% af EU’s sojaimport, og når man ser dette i forhold til hvor lille en andel af EU´s samlede befolkning danskerne udgår, er dette et forholdsvist højt tal.

Det hænger sammen med, at landbrug fylder meget i Danmark, og at vi især har et stort forbrug og en stor eksport af kød sammenlignet med andre lande. Danmarks import af soja er steget støt de seneste år, og der følger derfor formodentligt også øget skovrydning med denne voksende efterspørgsel.

En enkel måde at gøre en forskel: Spis mindre kød

Spørgsmål omkring fødevareproduktion, værdikæder og skovrydning er komplicerede og der er ikke nogen nemme svar på mange af dem. Men uanset, hvordan man ser på det, er én ting sikkert: Kødproduktion kræver meget mere plads end plantebaseret kost.

Landbrugsdyrene skal indtage store mængder afgrøder i deres livstid - hvad end dette er græs, soja eller andet. Dyrkningen af alt dette foder optager meget mere areal, end hvis man skulle dyrke afgrøder til “menneskefoder” svarende til den mængde mad, som disse dyr bliver til i sidste ende.

Det er disse store arealer, som der mangler plads til - og denne ekstra plads må nødvendigvis tages fra skoven og andre naturområder, når efterspørgslen på kød vokser.

Der er derfor en simpel måde at mindske presset på skovene: At reducere vores kødforbrug. Uanset hvor eller hvordan kødet produceres, så er kødproduktion i så stort et omfang som det foregår lige nu, ikke bæredygtigt - simpelthen fordi det kræver så meget plads.

Derfor har Verdens Skove lanceret “skovløftet”, hvor man kan forpligte sig på at reducere sit kødforbrug og fx indføre en grøntsagsdag mere om ugen, eller spise lidt mindre kød hver dag.

Kilder:

Union of Concerned Scientists [www.ucsusa.org]

”The Impact of EU Consumption on Deforestation – Proposal of Specific Community Policy, Legislative Measures and other Initiaves for further consideration” by the Commission

Land-use Change affects Water Recycling in Brazil´s Last Agricultural Frontier

Central Intelligence Agency [www.cia.gov]