Brasiliens præsident, Bolsonaro med sin retorik og lovgivning mere eller mindre har givet grønt lys for en øget ødelæggelse af skovene.

​Biomasse fra Brasilien er problematisk

TV2 bringer lige nu en detaljeret reportage om hvordan vi i Danmark modtager flis fra Brasilien, som er produceret i en plantage, der har nogle uheldige hændelser i bagagen. Verdens Skove mener, at det er problematisk, at Danmark skal importere biomasse fra Brasilien, som både er meget langt væk, og hvor der lige nu er et exceptionelt pres på skovene og de mennesker, der lever i skovene.

Af Jonas Schmidt Hansen

TV2 rapporterer, hvordan der i specifikke plantager i Brasilien, hvorfra der kommer flis til Danmark, findes historier om lokale folk, som er blevet overfaldet og frataget deres levegrundlag i form af jord, som de har boet på og dyrket i 30 år.

“Det er frygtelige historier, der bliver berettet om, og det kan undre, hvorfor Danmark skal have biomasse fra Brasilien. Ikke alene ligger landet meget langt væk fra Danmark. Men det er også et højrisikoland hvad angår konflikter om jord og landrettigheder,” siger Gry Bossen, der er politisk koordinator for Verdens Skove.

De mange skovbrande i Brasilien denne sommer viste en tydelig tendens til stigning i lovlig såvel som ulovlig afskovning af Amazonas regnskoven, og denne stigning skyldes ikke mindst, at Brasiliens præsident, Bolsonaro via sin retorik og lovgivning mere eller mindre har givet grønt lys for en øget ødelæggelse af skovene.

“Det kan ikke være gået nogen forbi, at Brasilien ikke har styr på situationen i skovene lige for tiden. Det kan på ingen måde retfærdiggøres, at vi skal brænde træ af, der er dyrket i Brasilien, hvor jord er en knap ressource, og derfor burde komme lokalbefolkningen til gode. Jorden plantagen lægger beslag på burde derfor have været brugt til eksempelvis fødevareproduktion, så småbønder ikke behøver rykke ind i regnskove andre steder i landet,” siger Gry Bossen.

Gry Bossen gør opmærksom på at Verdens Skove iøvrigt opfordrer til at undlade at indgå den store handelsaftale Mercosur før, for eksempel, aftalens krav om ansvarlig skovforvaltning og bekæmpelse af ulovlig skovhugst er bindende og bliver opfyldt i Brasilien.

“Man skal bare tænke sig ekstra godt om når man handler med Brasilien,” siger Gry Bossen

Biomasse fra Brasilien udgør en meget lille del af den danske biomasse. Men det er en del af den tendens, hvor Danmark bruger mere og mere biomasse, og hvor importen lægger et stigende pres på skovene rundt omkring i hele verden.

“Det virker helt absurd at vi skal sejle træ ind fra Brasilien for at brænde det i Danmark. Det er desværre en del af en tendens, der blandt andet er hjulpet på vej af de i Danmark udviklede politikker på området. Der er behov for at disse politikker og afgiftssystemer revideres og laves om,” siger Gry Bossen

Netop derfor har Verdens Skove lanceret en kampagne for at lægge pres på politikerne for at lave en plan for udfasning af vores enorme forbrug af biomasse i Danmark. Verdens Skove mener, at man godt kan bruge biomasse, men i et meget begrænset omfang i den danske energiproduktion, men langt fra det omfang, vi bruger i dag. Med TV2s afsløringer om biomassen fra Brasilien, er der endnu mere grund til at se kritisk på det danske forbrug af biomasse. Som almen borger har du mulighed for at give dit besyv med i sagen ved at skrive under på vores kampagne og hjælpe os med at lægge pres på politikerne.

Støt Verdens Skoves kampagne imod biomasse her

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama, Bolivia, Etiopien og Uganda forsvarer vi de tropiske skove.

Verdens Skove startede som Regnskovsgruppen i 1982 og blev stiftet som Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes i 1983.